Wetenschappers werken aan ijsje dat trager smelt

Kevin

Een ijsje is een smakelijke bron van verkoeling tijdens de zomer. De zomerse warmte betekent echter dat liefhebbers hun bolletje ijs snel moeten oplikken, voordat het in een plakkerige brij verandert. Schotse wetenschappers hebben nu echter een natuurlijk ingrediënt ontdekt dat ervoor moet zorgen dat ijs trager smelt.

Onderzoekers van de universiteiten van Edinburgh en Dundee hebben immers ontdekt dat een natuurlijk eiwit gebruikt kan worden om ijs te maken dat langer bevroren blijft, zelfs bij warm weer. Deze nieuwe ontdekking kan er bovendien voor zorgen dat het ijs minder verzadigde vetten en calorieën bevat.

Het eiwit, dat de naam BsIA draagt, komt natuurlijk voor in sommige voedingsmiddelen als een goedaardige bacterie. BsIA zorgt ervoor dat ijs trager smelt, omdat het lucht, vet en water met elkaar verbindt. Het voorkomt ook de vorming van ijskristallen, zodat het ijs een gladde textuur behoudt.

"Dankzij BsIA blijven water en olie vermengd, ontsnapt de lucht niet en komt er een laagje rond de kristallen in het ijs waardoor die niet zo snel zullen smelten", verduidelijkt Cait MacPhee, professor aan de University of Edinburgh en leider van het project, aan BBC Radio 5 live. "We kunnen vetmoleculen, die nu gebruikt worden om de mengelingen tussen water en olie stabiel te houden, vervangen door dit eiwit. Op die manier verlagen we het vetgehalte, zonder dat de smaak verandert", aldus professor MacPhee.

Volgens MacPhee kan het eiwit in de toekomst ook gebruikt worden om de hoeveelheid suiker te verminderen bij andere voedingsmiddelen, zoals mayonaise en chocomousse. De onderzoekers schatten dat het producten binnen drie à vijf jaar beschikbaar zou zijn.