Japanners experimenteren met driedaags weekend

This picture taken on October 6, 2012 shows customers browsing at a mega store of Japanese fashion giant Uniqlo. The operator of Japan's cheap-chic clothing giant Uniqlo looks set to push its revenue past the 1 trillion yen (12.8 billion USD) threshold next year, the company said on October 11. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO

De Japanse modeketen Uniqlo geeft haar werknemers de kans om vier in plaats van vijf dagen per week te werken. Ze moeten dan wel langere dagen werken.

Een weekend van drie dagen klinkt velen als muziek in de oren. De populaire modeketen Uniqlo biedt haar personeel vanaf nu die mogelijkheid in haar Japanse winkels. Later volgen mogelijk andere landen. Werknemers die ervoor kiezen, moeten dan wel dagen van tien uur werken. Bovendien moeten ze ook werken op zaterdag en zondag, de belangrijkste dagen voor de verkoop. Experts zien alvast graten in het idee.

Minder stress

Arbeidspsycholoog Paul Powers legde aan de lifestylewebsite Shape uit dat langere weekends leiden tot minder stress, meer tevreden werknemers en meer efficiëntie. Bovendien betekent een vierdaagse werkweek dat er een dag minder gependeld moet worden, wat minder tijdverlies en bijhorende stress met zich meebrengt.

Het idee komt overigens niet uit de lucht gevallen. In de Verenigde Staten zouden bijvoorbeeld al 43% van de bedrijven in sommige gevallen een vierdaagse werkweek aanbieden en bij 10% zou het zelfs een algemeen verspreide mogelijkheid zijn.

Uniqlo is een populaire Japanse kledingwinkel die wel eens de Japanse Zara genoemd wordt. Het merk is wereldwijd actief en opent binnenkort winkels in Antwerpen en Brussel. De Japanse textielketen staat bekend om zijn eenvoudige maar modieuze kledij.