Autohackers mogen voor Uber gaan werken

The Uber app is seen on a smartphone past cabs passing on Paseo de Gracia in Barcelona, on December 9, 2014. A judge on December 9, 2014 banned the popular smartphone taxi service Uber from operating in Spain, court officials said, following similar prohibition action in several other countries. AFP PHOTO/ QUIQUE GARCIA

Autodeeldienst Uber heeft twee bekende autohackers aangeworven. De twee worden hoogstwaarschijnlijk ingeschakeld voor de bouw van een zelfrijdende auto.

De twee IT-experts, Chris Valasek en Charlie Miller, verbaasden de wereld enkele maanden geleden toen bekendraakte dat ze een nieuwe Jeep Cherokee gehackt hadden. Zo namen ze van buitenaf de controle over de wagen over. Ze controleerden onder meer de sturing, de remmen en de motor. Producent Fiat Chrysler moest daardoor 1,4 miljoen wagens terugroepen. Door de grote hoeveelheid technologie waar auto’s mee worden uitgerust zijn ze immers kwetsbaarder geworden voor risico’s die vroeger niet bestonden, zoals een cyberaanval.



Chauffeur

Eerder deze maand lekte al uit dat Uber, in navolging van onder andere Tesla en Google, werkt aan een zelfrijdende auto. Het bedrijf zou echter geen eigen auto bouwen, maar technologie ontwikkelen die in andere auto’s geplaatst kan worden. Ze werken daarvoor samen met de Carnegie-Mellon-universiteit in Pittsburgh. Het idee lijkt logisch: met die nieuwe technologie zou je met de Uber-app gewoon een auto zonder chauffeur kunnen bestellen. Met de aanwerving van de twee hackers lijkt het project steeds meer vorm te krijgen.

Razend populair

Uber is actief in 58 landen. Via de app van het bedrijf, dat geschat wordt op een waarde van enkele miljarden dollars, kunnen gebruikers taxichauffeurs of privéchauffeurs oproepen. De start-up werd in 2009 opgericht in San Francisco en werd op korte tijd razend populair. In verschillende steden wereldwijd kwamen taxichauffeurs in opstand tegen de «oneerlijke concurrentie» van Uber. Het systeem is verboden in Brussel, maar wordt er wel gebruikt.