"Mode is mijn enige echte passie"

Niets ter wereld is zo kostbaar als vrije tijd. Dat is de filosofie achter het nagelnieuwe modelabel The Belgian Company. Met een collectie sweaters, T-shirtjurken en broeken hoopt ontwerper en drijvende kracht Koen Grandry de brug te slaan tussen vrijetijdskledij en sportkleding.
door
Mare
Leestijd 3 min.

Voor wie het Belgische modelandschap een beetje kent, is Koen Grandry al lang geen nobele onbekende meer. In 2000 brak hij al potten met de innovatieve nachtmode van Belgian Pyjama Company, dat later werd uitgebreid met een sokkencollectie van het label Belgian Socks. Daarna zette Grandry zijn ontwerpcarrière tijdelijk op een lager pitje, maar nu is hij volledig terug. «Mode is mijn enige echte passie», legt hij uit tijdens een interview aan Metro.

De inspiratie voor zijn collectie is Grandry gaan zoeken in Scandinavië, de plek bij uitstek voor al wie de modemerken van eigen bodem een stapje voor wil blijven. «Met deze collectie wil ik een Belgisch alternatief bieden voor de populaire sport- en vrijetijdskledij die via grote ketens zoals H&M is overgewaaid. Onze kijk op sport en vrije tijd verschilt met die van de Scandinaviërs, dus het lijkt me niet meer dan normaal dat je daar je kledij ook op afstemt», vertelt hij.

Een merk met een missie

Het resultaat daarvan is volgens Grandry een mix tussen comfortabele kledij die veel bewegingsvrijheid geeft en functionele sportkleding. «Ik zou dolgelukkig zijn als onze klanten ‘s ochtends hun jersey aantrekken en ‘s avonds plots merken dat ze vergeten zijn om van outfit te veranderen. Het doel van dit label is om kleding te ontwerpen die zo comfortabel zit dat je de stukken amper voelt en toch zo stijlvol is dat je zonder gêne buiten kan komen. Als dat het geval is, dan is onze missie geslaagd.»

Qua doelpubliek richt de gedreven ontwerper zich op jonge mensen vanaf 15 jaar. «Maar zelf ben ik intussen 52 en ik voel me absoluut niet te oud om mijn eigen kledij te dragen», lacht hij. Prijsgewijs bevindt zijn kledinglijn zich in het middensegment. «Mijn kleding is niet spotgoedkoop, maar evenmin onbetaalbaar. Veel merken plakken hoge prijzen op hun kledij om zichzelf een exclusief imago aan te meten. Maar dat hoeft voor mij niet. Ik wil kledij maken die iedereen kan dragen en dus ook kan betalen», legt hij uit. T-shirts zijn al te verkrijgen vanaf 50 euro, voor een sweater betaal je 90 tot 95 euro en voor een hoodie moet je 125 euro neertellen.

Productie binnen Europa

«Deze prijzen zijn haalbaar voor ons omdat we de collectie in Portugal, en dus binnen Europa produceren. Hierdoor verkleinen we onze ecologische voetafdruk en besparen we gelijk ook op verzendings- en transportkosten», verduidelijkt Grandry.

Vanaf morgen is de collectie te verkrijgen in de fysieke winkel in Antwerpen, maar ook via de website van het merk. «Belgen zijn van nature nogal wantrouwig ingesteld. Ik koop zelf ook geen onbekende merken via het internet. Ik wil ze eerst in een fysieke winkel kunnen passen en de kwaliteit ervan kunnen controleren. Het leek me dus logisch om naast een online shop ook een fysieke winkel in het leven te roepen. En welke stad is er nu meer geschikt dan Antwerpen?», besluit Grandry.