Vegetariërs zijn niet opgezet met vleesreclame van Aoste

Vegetariërs pikken het niet dat ze in een reclamespot van vleesproducent Aoste worden neergezet als wereldvreemde en onverzorgde hippies. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) kreeg een tiental klachten van vegetariërs die zich beledigd voelen door de spot, die momenteel te zien is op VTM, 2BE en Vitaya.  Vegetariërs voelen zich beledigd door de spot, die ze bestempelen als belachelijk, stereotiep en irritant. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Volgende week zal de jury oordelen of de clip in strijd is met de voorschriften rond ethische reclame. “Die code zegt dat reclame geen groepen mensen mag kleineren, belachelijk maken of in diskrediet brengen. Als de jury oordeelt dat dit hier is gebeurd, kan ze de adverteerder een waarschuwing geven of vragen de spot aan te passen of de uitzending ervan stop te zetten”. Dat zijn ze bij Aoste niet van plan.