"Mensen moeten gespreider gaan winkelen"

Supermarktketen Colruyt geeft korting en spaarpunten aan klanten die tijdens de daluren komen winkelen. De actie kadert in een proefproject van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) dat komaf wil maken met de drukke spitsuren in supermarkten en andere winkels.
door
Mare
Leestijd 2 min.

«Het doel van dit project is om mensen te motiveren om gespreider te gaan winkelen. Momenteel komen er nog veel te veel klanten op het drukste moment van de dag naar de supermarkt. Dat veroorzaakt ergernissen en lange files op het parkeerterrein», klinkt het bij Johan Boonen van het VIM.

Een bijkomende probleem is dat twee op de drie vlamingen steevast de auto nemen om boodschappen te doen. Ook als de supermarkt op amper een kilometer van hun woning ligt. «Mensen hebben het idee dat het sneller is om met de auto naar de winkel te gaan. Maar dat is vaak niet het geval, zeker niet wanneer ze gaan tijdens de spitsuren. Je verliest onderweg tijd door files en de drukte op een vaak overvol parkeerterrein. Het is hoog tijd dat we mensen van dat idee afhelpen», legt Boonen uit aan Metro.

Kortingen en fietskarren

Vervoersmaatschappij De Lijn, de federatie voor handel en diensten Comeos, supermarkt Colruyt en De Fietsersbond nemen alvast deel aan het project. Bij Colruyt zijn er de komende maand extra voordelen te rapen. «De supermarkt geeft tijdens de daluren korting op bepaalde productformules en deelt extra spaarpunten uit. Ook stelt de supermarkt speciale fietskarren ter beschikking waarmee mensen op een gemakkelijke manier grote hoeveelheden kunnen vervoeren. De eerste reacties daarop zijn positief», vertelt Boonen.

Het proefproject loopt sinds juni. In juni volgend jaar zal opgemeten worden of de acties effectief het shopgedrag beïnvloed hebben. «Vlamingen zijn gewoontedieren. Het zal niet gemakkelijk zijn om ze te overtuigen om die gewoontes te veranderen, zelfs al komen er verschillende voordelen bij kijken», besluit Boonen.