Zomermaanden zijn nefast voor de productiviteit van werknemers

Volgens recente cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie (Statbel) knijpt 63% van de Belgen ertussenuit gedurende de zomermaanden. Maar wat voor werknemers de uitgelezen kans is om de batterijen terug op te laden, is niet zonder gevolgen voor  de bedrijven zelf. Dat meldt rekruteringsbedrijf Robert Half, dat bij verschillende bedrijven polste naar de gevolgen van de vakantieperiode op de bedrijfsvloer.

Uit het onderzoek blijft dat 83% van de CFO’s en financieel directeurs wel degelijk negatieve gevolgen ondervindt in het bedrijf tijdens de zomermaanden. Vooral grote bedrijven en multinationals lijden onder de zomervakantie, kmo’s iets minder.

Bijna vier op de tien financieel verantwoordelijken verklaarde dat de commerciële activiteit tijdens de zomerperiode vertraagt. Zo’n 19% beweert dat het management minder leiding geeft en 16% vindt dat het bedrijf aan productiviteit inboet. Niet zo verwonderlijk, want 10% van de CFO’s stelt dat het personeel eveneens minder gemotiveerd is tijdens de zomermaanden. Amper 17% is ervan overtuigd dat de zomer geen negatieve impact heeft op het bedrijf.

Gelukkig biedt de vakantie ook voordelen voor de werkgever. In deze rustigere periode hebben werknemers eindelijk tijd om projecten en taken die al langer op het schap liggen, af te werken. Bovendien wordt er extra tijd gecreëerd voor een statusupdate van de behaalde resultaten en targets, komt er extra tijd vrij voor meer waardering en erkenning van het personeel en kan de planning voor de komende maanden op punt gesteld worden. Tot slot hebben werknemers tijdens de zomerperiode ook meer momenten waarop ze kunnen reflecteren over hun verdere carrièreontwikkeling.

Het onderzoek waarover Robert Half bericht, werd uitgevoerd door  het onafhankelijke onderzoeksbureau Market Probe in de maanden mei en juni van dit jaar. Ze bevroegen in totaal 200 CFO’s en financieel directeurs.