5 tips om opslag te vragen

Belgium, Europe, 29 June 2011. The euro (code: EUR) is the official currency of the eurozone: 17 of the 27 member states of the European Union (EU). It is also the currency used by the EU institutions. The eurozone consists of Austria, Belgium, Cyprus, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Portugal, Slovakia, Slovenia and Spain. The currency is also used in a further 5 European countries (Montenegro, Andorra, Monaco, San Marino and the Vatican) and the disputed territory of Kosovo. It is consequently used daily by some 327 million Europeans. Additionally, over 175 million people worldwide use currencies which are pegged to the euro, including more than 150 million people in Africa. Pictures by Jonas Hamers (c) ImageGlobe.

Opslag vragen is niet eenvoudig. Bedrijven moeten besparen en zijn nog niet helemaal hersteld van de financiële crisis. Enkele tips om toch een salarisverhoging in de wacht te slepen

1. Wees voorbereid

Volgens experten bereid je je het best enkele maanden voor. Een opslag vragen begint al zes maanden voordien. Zorg dat je werk opgemerkt wordt en draag extra bij in je bedrijf.

2Zorg dat je timing goed zit

Heeft je bedrijf het moeilijk of zijn er reorganisaties? Dan wacht je beter om een loonsverhoging te vragen. Als je loon net herzien wordt, is het een ideaal moment. Als er geen jaarlijkse aanpassing van de lonen is, hangt alles af van je individuele situatie. Verlaat iemand het team en krijg jij daardoor meer verantwoordelijkheid? Dan is het een ideaal moment om het onderwerp aan te kaarten.

3. Vergelijk niet met collega’s

We praten steeds openlijker over lonen en je weet misschien hoeveel je collega’s verdienen. Dat betekent niet dat je het zomaar kan aanhalen bij je verantwoordelijke. Baseer je op algemene cijfers in jouw sector, functie en regio.

4. Wees niet negatief

Het is niet altijd eenvoudig om mensen te overtuigen. Focus daarom op de goede dingen die je zelf hebt verwezenlijkt en laat persoonlijke redenen en kritiek op het bedrijf, de manier van werken of collega’s achterwege.

4. Wees voorbereid op een «nee»

Verlies de moed niet als je verantwoordelijke «nee» zegt. Het betekent nog niet het einde van de discussie. Ga na of het binnen zes maanden eventueel wel mogelijk is. Vraag bijvoorbeeld: «Wat als ik binnen zes maanden terugkom, wat zou ik moeten bereikt hebben om een positief antwoord te krijgen?»