Vijf zaken die je productiviteit boycotten

Een kater, jezelf aanmelden op Facebook, stress, vermoeidheid en een rookpauze zijn allemaal factoren die nefast zijn voor de productiviteit. Alleen al de Amerikanen verliezen daardoor per jaar 1,8 biljoen dollar, schat The Washington Post. Of je nu wel of niet gelooft in dat cijfer, iedereen wordt wel eens overvallen door een dipje. We geven een opsomming van slechte gewoonten die rampzalig zijn voor je productiviteit. 

1. Multitasken

De laatste tijd worden we steeds meer om de oren geslagen met termen zoals ‘multitasken’ en ‘efficiëntie’. Mooi op papier, maar in werkelijkheid blijkt meerdere dingen tegelijk doen onmogelijk. Volgens een studie waarover Business Insider schrijft, slaagt amper 2% van de bevolking erin om te multitasken. Voor de rest van ons zorgt het überhippe fenomeen enkel voor stress en chaos.

Oplossing: Probeer je dagelijkse taken op te sommen in een to-do-lijst. Bekijk hoeveel tijd je wil besteden aan elk project, en plan geregeld een pauze in.

ux-788002

2. Uitstelgedrag

Er ligt een lastige taak op je bureau te wachten en de deadline nadert met rasse schreden. Omdat je weet dat het project je bloed, zweet en tranen zal kosten, begin je er nog niet aan. Tegen de tijd dat de lunch gepasseerd is en je voor de derde maal in een uur koffie gaat halen, begint de stress en frustraties op te steken. Dit fenomeen is zo herkenbaar dat het zelfs een naam heeft gekregen: beslissingsmoeheid. Omdat je al een hele dag tijd besteedt aan minder belangrijke keuzes, ben je op het einde van de dag te moe om een doorslaggevende beslissing te maken voor een taak die er wel toe doet.

Oplossing: Simpel, begin met de belangrijkste taken.

3. Te veel meetings

Sommige bedrijven blinken echt uit in de vergadercultuur. Je kan nog geen mail verzenden of een toets op je klavier indrukken, of je hebt al een nieuwe meeting voor de boeg. Wat erger is, is dat er tijdens die samenkomsten vaak meer tijd wordt verspild dan dat er knopen worden doorgehakt. Zo blijkt uit een survey van Microsoft dat mensen gemiddeld 5,6 uur per week spenderen in vergaderingen, en bijna 70% vindt die meetings pure tijdverspilling.

Oplossing: Psychology Today stelt voor om meetings enkel te gebruiken als steun voor beslissingen die bijna op punt staan. Voor korte vragen tussen collega’s is chat of mail een beter systeem.

startup-593304

4. Sociale media

Het mag geen verrassing zijn dat het internet niet alleen een zegen, maar ook een vloek is op de werkvloer. Zo verkwisten heel wat werknemers hun kostbare werktijd door te internetten en door te surfen op sociale media.

Oplossing: Wie regelmatig en graag stiekem op het werk twittert en Facebookberichten post, legt zichzelf best discipline op. Schenk jezelf korte werkpauzes, en zit enkel dan op Facebook of Twitter.

5. Luide collega’s

Collega’s zijn misschien wel de grootste killer voor je productiviteit. Het is verleidelijk om iedereen te begroeten en een babbeltje te slaan, maar tegelijk verlies je zo ook snel een halfuur.

Oplossing: Zonder je af, of laat op een beleefde manier weten dat je nog heel wat werk te verzetten hebt. Heb je toch zin in small talk? Spreek dan af tijdens de middagpauze.