Maak kennis met de winkel van de toekomst

Over enkele jaren zal onze winkelervaring er compleet anders uit zien. Denk aan robots die een elektrische fiets kopen, klanten die ter plaatse hun eigen T-shirt ontwerpen en enthousiaste consumenten die met een virtual realitybril hun garderobe samenstellen. Dat is althans het idee achter Nederlandse initiatief ‘Store of the Future’. 

Samen met een aantal bedrijven werkt het marktonderzoeksbureau Q&A met ‘Store of the Future’ aan allerhande innovatieve toepassingen die onze winkelervaring in de toekomst doorslaggevend kunnen veranderen.

In dit proefproject wordt er volop geëxperimenteerd met deze innovaties om te kijken of ze de praktijktest heelhuids doorstaan. Denk daarbij aan Star Wars-achtige robots met ingebouwd scherm waarmee een klant in de ene winkel probleemloos de beschikbare collectie in een ander filiaal kan bekijken.

Of klanten die gebruik kunnen maken van een Oculus Rift-bril, waarmee ze hun virtuele zelf door een driedimensionale winkel kunnen sturen. Oorspronkelijk vooral bedoeld voor thuisgebruik, maar het kan eveneens handig zijn in fysieke winkels. Denk maar aan reisbureaus, die potentiële kandidaten over de streep zouden kunnen trekken met een live- beleving van een all-inclusiveresort in Antalya.

«In dit project willen we experimenteren met innovaties die nodig zijn om verdere faillissementen en ontslagen te voorkomen», legt directeur Frank Quix uit in de Volkskrant. «Iemand zei onlangs tegen mij: binnenkort is Amazon.com de enige winkel die nog bestaat. Maar ik geloof dat niet. Ik weet zeker dat er ook voor fysieke winkels een toekomst is. Als ze tenminste met hun tijd meegaan», legt hij uit.

En dat blijkt net in de praktijk bijzonder lastig. Bedrijven die afhankelijk zijn van de fysieke winkelstraten hebben nauwelijks geld voor dat soort experimenten. «En uitgerekend voor hen is niets doen geen optie. Daarom is deze winkel er. We proberen de toekomst concreet te maken», verduidelijkt Quix.