Langste solovlucht ooit met vliegtuig

TOPSHOTS This handout photo taken early on June 29, 2015 and provided by the Solar Impulse project shows sunrise a little while after the Swiss-made solar-powered plane Solar Impulse 2 took off from the international airport in Nagoya, Japan, headed for Hawaii. The revolutionary Solar Impulse 2 aircraft passed "the point of no return" on June 29 after it left Japan bound for Hawaii, the most ambitious leg of its quest to circumnavigate the globe powered only by the sun. Swiss pilot Andre Borschberg, 62, left the city of Nagoya around 3:00 am (1800 GMT), five days after weather problems forced the organisers to cancel an earlier attempt. AFP PHOTO / SOLAR IMPULSE ---EDITORS NOTE -- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT - "AFP PHOTO / SOLAR IMPULSE " - NO MARKETING -- NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS -- NO ARCHIVES

Vandaag landt het revolutionaire zonnevliegtuig Solar Impulse 2 op Hawaii. Tijdens de tocht naar Hawaii werden talloze records gebroken.

De Solar Impulse 2, het eerste vliegtuig dat een reis rond de wereld moet maken zonder benzine, landt naar schatting om 17u Belgische tijd op Hawaii. Wanneer het toestel exact kan landen hangt af van de weersomstandigheden. Als die niet optimaal zijn, moet de piloot blijven rondcirkelen tot hij kan landen. De voorbije dagen vloog de Zwitserse piloot André Borschberg over de Stille Oceaan nadat hij zondagnacht opgestegen was in Nagoya (Japan). Het is de achtste en langste etappe in de reis rond de wereld. Nadien volgen nog vijf etappes, tot in Abu Dhabi. Het toestel stond enkele weken aan de grond in Japan door slecht weer en pech.

Woensdagnacht brak het vliegtuig het afstandsrecord van de langste onafgebroken vlucht met een zonnevliegtuig. Dat stond op 3.700 kilometer. Gisteren sneuvelde ook het duurrecord van de langste onafgebroken solovlucht tout court. Dat record stond met 76 uur op naam van Steve Fossett. Die vloog in 2006 op die tijd wel de hele wereld rond, met benzine. Intussen heeft de Solar Impulse ook al de kaap van 100 uur gerond. Naar verwachting zal de vlucht tussen Japan en Hawaii uiteindelijk zo’n 120 uur duren.

De etappe naar Hawaii was een zware opgave waarvoor alle omstandigheden moesten meezitten. Als het vliegtuig er niet in zou slagen overdag voldoende zonne-energie te verzamelen, zou het ‘s nachts in zee storten. In dat geval moest de piloot zich redden met een valscherm.