Adverteerders zijn niet langer geïnteresseerd in Millennials

De Millennials zijn amper de twintig voorbij, maar de advertentiesector keert deze doelgroep nu al de rug toe. In plaats daarvan willen marketingbedrijven zich meer richten op de Centennials, oftewel de jongere versie van de Millennials die dankzij hun leeftijd (maximaal 18 jaar) een interessant publiek vormen voor adverteerders.

Snapchat, The Daily Mail en het internationale reclame-agentschap WPP hebben de handen in elkaar geslagen om samen ‘Truffle Pig’ op te richten. Via dit nieuwe reclamebureau willen de drie bedrijven zich toespitsen op ‘native advertising’ en ‘content marketing’, wat vakjargon is voor advertenties die verdacht veel weg hebben van normale teksten. Truffle Pig zal zich vooral concentreren op Snapchat, dat met zo’n 100 miljoen actieve gebruikers per dag een groot publiek kan bekoren.

Tijdens de persvoorstelling van dit nieuwe bedrijf, werd er merkwaardig genoeg met geen woord gerept over de Millennials. Maar daar is volgens Martin Sorrell, de CEO van WPP een duidelijke reden voor: de Centennials gedragen zich heel anders op zowel Snapchat als Facebook dan de iets oudere Millennials. Dit zou volgens de CEO kunnen wijzen op een generatiekloof en ervoor zorgen dat de Centennials een interessantere doelgroep vormen.

“Facebook mag dan wel het grootste online platform zijn, Centennials zijn er veel minder in geïnteresseerd. Ze willen zaken verborgen houden voor de nieuwsgierige ogen van ouders en familie”, zo lichtte Sorrell de beslissing toe in een speech.

Het feit dat de CEO van één van de grootste reclamebedrijven ter wereld zich vooral wil richten op de leeftijdsgroep van 0 tot 18 jaar, zou erop kunnen wijzen dat de populariteit en de economische waarde van de Millennials de komende jaren in dalende lijn zal gaan.