Waarom Apple niet anders kon dan buigen voor Taylor Swift

PHILADELPHIA, PA - JUNE 13: Taylor Swift performs onstage during The 1989 World Tour on June 13, 2015 at Lincoln Financial Field in Philadelphia, Pennsylvania. Dimitrios Kambouris/Getty Images for TAS/AFP

Taylor Swift heeft opnieuw laten zien dat ze de machtigste zakenvrouw van de Verenigde Staten is. Swift schreef in een perfect verwoorde post op Tumblr waarom Apple kunstenaars moet betalen voor de proefperiode van drie maanden van Apple Music. “Ik ben niet zeker of je weet dat Apple Music de kunstenaars, schrijvers of producenten voor die drie maanden niet zal betalen. Ik vind het schokkend, teleurstellend en volledig in strijd met dit historisch vooruitstrevende en genereuze bedrijf.”

Swift was niet de eerste die een aanklacht deed tegen Apple Music. Eerder deze maand werd de nieuwe muziekstreamingdienst openlijk bekritiseerd door onafhankelijke platenlabels omwille van dezelfde reden.



Maar Swift die kan rekenen op 60 miljoen volgers op Twitter alleen al, kan eigenhandig de krantenkoppen domineren met een paar zinnen tekst op een manier die tien jaar geleden simpelweg onmogelijk was.

Apple bezweek enkele uren later onder de druk die Swift had uitgeoefend. Apple, het grootste bedrijf ter wereld, moest het hoofd buigen voor een 25-jarige popzangeres.

Dat is toch best opmerkelijk? Dat is het zeker wanneer je weet dat dit absoluut niet de gebruikelijke manier is voor Apple om problemen aan te pakken en zaken op te lossen. Een paar jaar geleden had mede-oprichter en CEO van Apple, Steve Jobs, nog alle troefkaarten in handen en hij deinsde er niet voor terug om ze uit te spelen tegen de muziekindustrie.

Twee jaar nadat Apple de iTunes Music Store lanceerde met de belofte dat het piraterij zou terugdringen kreeg het bedrijf een verzoek van de platenmaatschappijen om de prijs van een nummer (toen 0.99 dollar) te verhogen. Steve Jobs nam geen blad voor de mond en zette de platenfirma’s op hun plaats. “Ze verdienen meer geld uit de verkoop van nummers op iTunes dan wanneer ze een CD verkopen,” zei de CEO op een evenement in 2005. “Als ze de prijzen willen verhogen, wil dat zeggen dat ze hebzuchtig worden.”

Apple kon het zich veroorloven om zo te reageren. De muziekindustrie likt nog steeds de wonden die de geboorte van de digitale muziek heeft veroorzaakt. iTunes was het enige echt levensvatbare en legale alternatief om piraterij zoveel mogelijk tegen te gaan. Apple duwde de prijzen omlaag zodat mensen de iPod en iPhone zouden kopen. Beide groeiden uit tot een van de populairste en meest iconische muziekspelers ter wereld.

Tien jaar later is Apple 726 miljard dollar waard. Als het dus weigert om artiesten te betalen, dan is dat omdat het bedrijf hebzuchtig is geworden en dat is precies wat Swift in haar post duidelijk wilde maken. Apple werd afgeschilderd als een technologiereus met een portefeuille van 200 miljard dollar die te laat actief werd op de streaming markt en nu nog durft te profiteren van de artiesten die de muziek maken die zij willen aanbieden.

Het bericht van Swift werd razendsnel verspreid op internet waardoor het de lancering van Apple Music op 30 juni dreigde te overschaduwen. Daardoor zag Apple zich genoodzaakt om het hoofd te buigen voor de popzangeres. Nu vertelt Apple een nieuw verhaal over Apple Music, dat het muzikanten helpt door middel van een eerlijke en innovatieve dienst.

Taylor Swift is een kracht waar je maar beter rekening mee houdt.