«Multitasken op werk is rampzalig»

 Een smartphone is dan wel een fantastische uitvinding, op het werk leidt het alleen maar af. Volgens neuropsycholoog Theo Compernolle veroorzaakt die voortdurende stroom van mails, likes en app-meldingen een hoop last en inefficiëntie. 

Wat is het probleem?



Binnenlopende mails checken, een collega te hulp schieten, een gsm waarop je altijd bereikbaar moet zijn en dan ook nog eens de drang om mee te zijn met alle berichten op Facebook en Twitter zijn een vorm van multitasken, zegt Compernolle tegen NRC Q. Een wel heel onverstandige en onmogelijke vorm van multitasken. Wanneer we twee complexe taken door elkaar willen uitvoeren, is je concentratievermogen eraan voor de moeite. «Zelfs de beste tennissers, voetballers of golfers van de wereld zouden niet behoorlijk kunnen spelen terwijl ze met hun smartphone bezig zijn. Waarom zouden managers die aan het werk zijn een uitzondering zijn?», klinkt het scherp.

Waarom kunnen we niet multitasken

Compernolle maakt het onderscheid tussen het reflexbrein en het reflecterend brein, het gedeelte van onze hersenen dat komt met creatieve invallen. Als we multitasken, slaat het reflexbrein aan en blokkeert het reflecterend brein. Als we met verschillende zaken tegelijk bezig zijn, switchen we constant van focus. Met andere woorden: multitasken op de werkvloer is rampzalig.

Wat is er aan te doen?

Prioriteiten stellen, een planning maken en je zo min mogelijk af te laten leiden door alle online verlokkingen, is de oplossing. Gemakkelijk is anders, want online prikkels geven volgens Compernolle een onmiddellijk geluksgevoel, het Engelse ‘joy’. In de plaats krijg je een heel soort andere kick. «Als je heel geconcentreerd en ongestoord je werk doet en daardoor goed resultaten levert, geeft dat ook een kick, maar van een heel andere orde. Daar kan je langer op teren en inspireert.»