Nieuwe Doom behoudt alle elementen van de klassieker

Spelontwikkelaar en uitgever Bethesda heeft tijdens een eigen persconferentie voorafgaand aan de gamebeurs E3 aangekondigd dat er een reboot van Doom zal verschijnen. De klassieker wordt volledig in een nieuw jasje gestoken, maar de sfeer en de gameplay blijft wel volledig behouden.

Doom werd in 1993 uitgebracht en was een enorm succes. Ondertussen behoort de game tot het rijtje klassiekers als Donkey Kong, Super Mario en Pacman. In Doom draait alles rond het neermaaien van buitenaards gespuis dat rechtstreeks uit je nachtmerrie lijkt te komen. De claustrofobische sfeer die mooi vormgegeven wordt door de soundtrack zorgde ervoor dat menig dapper gamer bij momenten toch bang was. De vijanden besluipen je namelijk vanuit de schaduw en laten zich pas op het laatste moment zien.



Never change a winning team moet Bethesda gedacht hebben, want de nieuwe Doom is niets meer dan een reboot van de klassieker uit 1993. De traditionele gezondheidsmeter is nog steeds aanwezig en dode tegenstanders laten zowel munitie als verbanddozen vallen. Ook aan het wapenarsenaal is niet veel veranderd. Spelers hebben nog altijd beschikking over een automatisch geweer, een plasmagun, een kettingzaak en natuurlijk de shotgun. Wie dapper of gek genoeg is, kan de monsters ook met de vuisten te lijf gaan.

Bethesda liet ook al beelden zien van de multiplayermodus waarbij spelers ervoor kunnen kiezen om in de huid te kruipen van een demon. Spelers kunnen ook zelf aan de slag en mappen en spelmodi creëren dankzij Doom Snapmap.

De vernieuwde Doom verschijnt in de lente van 2016 voor de PC, Xbox One en Playstation 4. Doom Snapmap zal op alle platformen gebruikt kunnen worden.