Test of jij de nieuwe hipster bent

Het zat er al maanden aan te komen. De hipster is mainstream geworden en is daarmee totaal passé. Maar niet getreurd. Volgens de Britse nieuwswebsite Mashable is er al een opvolger op komst voor de bebaarde en ecologische kledingdragende vinyl-draaier: de yuccie.

David Infante introduceerde de term en te oordelen naar het aantal keren dat zijn artikel al gedeeld werd – FYI: al meer dan 85.700 keer – zou de yuccie wel eens een blijvertje kunnen zijn.



De yuccies zijn het culturele nageslacht van de creatieve hipsters en de sucessvolle, welgestelde yuppen en staat voor ‘Young Urban Creative’. Het zijn met andere woorden gepriviligeerde middenklasse-jongeren met een grote drang naar zelfstandigheid én naar professioneel succes. Zo willen ze het liefste een smak geld verdienen met een creatief en trendy beroep. Een bankier die een eigen brouwerij uit de grond stampt? Yuccie. Een advocaat die met een foodtruck op alle festivals staat? Yuccie. Of een industrial manager die een Tinder voor honden opstart? Precies, een yuccie.

“Yuccies zijn yucky”

Yuccie spreek je trouwens uit als ‘yucky’, het Engelse woord voor ‘bah’. Dat is niet toevallig, zo schrijft Infante, want “yuccies are yucky”. Ze hebben namelijk een onuitstaanbare air om zich heen hangen. “Een yuccie kan je herkennen aan een flinke dosis zelfingenomen cynisme”, aldus Infante. Alles kan, niets moet en alles zit mee dus. Er zijn geen enkele bezwarende moeilijkheden of hindernissen waardoor yuccies naar hartenlust een onbezorgde tijd kunnen beleven. “Dat is wat yuccies definieert. Je moet je er niet voor schamen, maar je hoeft er ook niet trots op te zijn. Het is gewoon een beetje yucky”, besluit hij.

De yuccie checklist

Herken je jezelf in de nieuwste versie van de hipster? Vul deze checklist van Infante in, dan weet je het zeker.

  • Je hebt ‘Freedom’ van Jonathan Franzen gelezen.
  • In theorie sta je weigerachtig tegenover gentrificatie – het opsmukken van wijken en opwaarderen van horecagelegenheden – maar in de praktijk apprecieer je het hipsterbier, de hippe koffietentjes, quinoa en ander biovoer wel.
  • Je heb honderden vrienden op Instagram, maar amper volgers op Twitter.
  • Je volgt arty-farty lessen in de abstracte schilderkunst.
  • Je leest graag kranten, maar slaat het diehard nieuws over.
  • Je vermijdt zichtbare tattoos, want die zijn nefast voor je carrière.
  • Je vindt Seinfeld de beste comedyserie ooit, ook al stopte de serie al eind de jaren ’90.
  • Je werkte vroeger in de bankenwereld en kan het niet laten om af en toe te zeggen dat je ‘in finance‘ zat.

mashable