Sp.a wil fietspunten aan treinstations redden

Twee sp.a-Kamerleden dienen een resolutie in voor het behoud en zelfs de uitbreiding van de fietspunten aan stations. Eerder liet de NMBS verstaan dat ze 15 van de 42 locaties in Vlaanderen wil sluiten.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

De voorbije jaren werden 54 fietspunten opgezet: 42 in Vlaanderen, 4 in Brussel en 8 in Wallonië. Die staan in voor het beheer, toezicht en onderhoud van de ruim 60.000 fietsenstallingen aan de treinstations. Verder herstellen en verhuren ze ook tweewielers.

Met die fietspunten willen de NMBS en de overheden treinreizigers aanmoedigen om met de fiets naar het station te komen. «Deze besparingsmaatregel is dan ook contraproductief. Pendelaars worden opnieuw hun auto ingejaagd», verzekeren de sp.a-kamerleden Karin Temmerman en David Geerts aan Metro. «Bovendien staat hij haaks op de beleidsnota's van de federale en de Vlaamse minister van Mobiliteit, Jacqueline Galant (MR) en Ben Weyts (N-VA).»

Noodzakelijke schakel

Het sp.a-duo verwijst naar de beslissing van de spoorwegmaatschappij om in Vlaanderen 15 fietspunten te sluiten en in 24 andere stations de dienstverlening terug te schroeven. In een resolutie bepleiten ze het behoud en zelfs de uitbreiding van de fietspunten.

«Om te beginnen zijn de fietspunten een noodzakelijke schakel voor pendelaars die met de fiets naar het station komen. De consumenten zijn daarover heel tevreden», stellen Temmerman en Geerts. «Verder zorgen ze in de ruimere stationsbuurt voor minder diefstallen en een nettere omgeving.»

Kansengroepen

Tot slot verwijst het duo naar de 250 werknemers uit kansengroepen, aangevuld met 75 begeleiders. «Op die manier verschaffen de fietspunten ook jobs aan mensen die moeilijk de weg vinden naar de reguliere arbeidsmarkt.»

Naast de aanbeveling om de combinatie fiets-trein te stimuleren, vragen Temmerman en Geerts aan de meerderheid ook om een alomvattende studie uit te voeren die de positieve impact van de fietspunten in en rond de stations moet aantonen. (ma)