Belgische Take Air traag van start

Take Air is vandaag exact een maand geleden gestart met vliegen tussen Antwerpen en Zürich. Met 50 verkochte abonnementen scoort de nieuwste, Belgische luchtvaartmaatschappij minder goed als verwacht.

Take Air is is een ‘all-you-can-fly membership airline’, waarbij passagiers tegen een vaste abonnementsprijs onbeperkt kunnen vliegen. «Het concept is eenvoudig», zegt general manager Matthieu Dardenne aan Metro. «Je wordt lid, betaalt per maand minstens 1.650 euro en vliegt zoveel als je wilt.»

© Amaury van der Beken // Freelance Photographer // www.amauryvdb.com // +32475894089
© Amaury van der Beken


Uitgebreid concept

Een revolutionaire vliegformule in ons land dus, al lijken de abonnementen niet als zoete broodjes over de toonbank te gaan. Voorlopig zijn er nog maar 50 verkocht, heel wat minder dan de 250 leden waar de start-up aanvankelijk op mikte. «Oorspronkelijk lagen onze inschattingen hoger», geeft Dardenne toe. «Maar vergeet niet dat we in een onbekend avontuur zijn gedoken. Voor onze komst was er geen enkele luchtvaartmaatschappij met abonnementen in Europa.»

Om de tegenstellende verkoop recht te trekken, is het concept aangepast. «We willen ons niet langer blind staren op abonnementen, en verkopen daarom sinds kort ook aparte tickets, prepaid kaarten of meervluchtenkaarten.»

Zo is vliegen met Take Air niet alleen interessant voor business trips, maar ook voor privéreizen. Al blijft zakenlui wel de voornaamste doelgroep. «We willen een snelle, goede dienstverlening aanbieden en mikken daarbij in de eerste plaats op een publiek dat veel reist en een druk leven leidt, zoals zakenmannen. Als ikzelf voor mijn werk op reis ga, controleer ik of de tijdstippen mij uitkomen. Maar als ik op vakantie vertrek, is de prijs mijn hoofdzorg.»

Voorlopig wordt er acht keer heen en weer gevlogen tussen Antwerpen en Zürich. Deze maand nog zullen die vluchten worden uitgebreid. In de loop van september of oktober komen daar ook nog vluchten bij tussen Londen en Parijs.

Doel is om het aantal verbindingen binnen Europa snel uit te breiden. Welke andere locaties in de pijplijn zitten, kan Dardenne nog niet zeggen.

(ldc)