Studenten lenen vaak verhalen van anderen om eigen anekdotes te verfraaien

Amerikaanse wetenschappers van twee verschillende universiteiten werkten samen aan een onderzoek naar de manier waarop studenten hun verhalen naar voor brengen bij leeftijdsgenoten. Hieruit bleek dat het vaak voorkomt dat studenten persoonlijke verhalen van iemand anders lenen en doen alsof het hun eigen ervaring is.

In totaal werden 447 studenten ondervraagd over hun anekdotes. Vooral de bron van hun verhalen werd onder de loep genomen. Bijna de helft van de participanten bekende al eens een avontuur van een ander gebruikt te hebben.



Een kwart van de deelnemers wilde op die manier hun eigen verhalen interessanter maken. Ze geloofden dat ze beter naar voor kwamen door de details van de anderen. Andere motivaties voor het stellen van dat gedrag hadden voornamelijk te maken met de sociale dimensie van vertellingen. Zo bleken de studenten te geloven dat ze op die manier een gesprek levendig kunnen maken en anderen in hun gesprek kunnen betrekken.

Wat als de grootste verrassing kwam, was de bevinding dat 23 procent van de ondervraagde studenten beweerde dat ze een verhaal van een vriend of vriendin al zo vaak hadden gehoord dat ze uiteindelijk gaan beschouwen als een eigen ervaring. Velen twijfelden letterlijk aan de bron van sommige verhalen: maakten zij het zelf mee of maakte een ander het mee?

Deze laatste vaststelling toont aan dat het regelmatig horen of het vertellen van andermands verhaal eigenlijk kan leiden tot valse herinneringen. Welke impact dat soort herinneringen hebben op het sociale leven is niet geheel duidelijk. Wel merkten de wetenschappers op dat de meeste van de respondenten iemand al eens confronteerden met  het ‘eigendomsrecht’ van een verhaal.