‘Knuffelzetel’ helpt kinderen met autisme

Kinderen met autisme hebben vaak stress wanneer ze overspoeld worden door zintuiglijke prikkels. Een knuffel krijgen of dicht tegen iets aan gedrukt worden, zou hen dan helpen. Daarom maakte Stuart Jackson, een Amerikaanse zakenman, een zetel die het gevoel van een knuffel nabootst.

De ‘Sensory Lounger’ is een stoel waarvan de armleuningen constant opgepompt worden. Wanneer een autistisch kind er in gaat zitten, dan duwen de armleuningen tegen het kind. Op die manier wordt het gevoel van een knuffel gecreëerd. Dat verlaagt de stress en kalmeert het kind.



“Meer dan 90 procent van de mensen met autisme kampen met een stoornis die de zintuiglijke verwerking bemoeilijkt. Dat betekent dat zintuiglijke prikkels niet goed georganiseerd worden in de hersenen. Dat leidt tot veel angst en opwinding, die op hun beurt zelfbeschadigend gedrag en woedeaanvallen tot gevolg hebben”, vertelt Stuart Jackson, die zelf ook een zoon heeft met autisme.

“Studies tonen aan dat grote druk van een aanraking het kind op die momenten kan helpen”, gaat hij verder. Druk veroorzaakt de vrijlating van serotonine en dopamine, twee hormonen die verantwoordelijk zijn voor gevoelens van geluk en kalmte. Bovendien verlaagt het de hartslag en de bloeddruk, die ook indicators zijn van stress en angst.

Stuart merkte op dat therapeuten wel veel middelen hebben om de kinderen die druk te bezorgen, maar dat geen van deze eigenlijk genoeg kracht hebben om het kind echt te helpen. Niet alle delen van het lichaam ontvangen dezelfde hoeveelheid druk. De Sensory Lounger zou dat probleem oplossen.

De pomp binnenin de zetel is zo stil dat het haast niet hoorbaar is. Dat is van groot belang voor de kinderen. De zakenman testte de zetel uit op zijn zoon en op verschillende kinderen van een lokale basisschool. Nadat hij opmerkte dat het de kinderen kalmeerde, begon hij samen met het creëren van nieuwe exemplaren. Bovendien is hij aan het onderhandelen met universiteiten in de hoop zo een wetenschappelijk experiment op poten te kunnen zetten en zijn punt te bewijzen.