Nog goedkoper vliegen binnenkort? Ryanair voorspelt "irrationele prijzenoorlog"

door
Joris
Leestijd 2 min.

Uit het jaarverslag  van de Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair blijkt dat de netto winst met maar liefst 66 procent gestegen is. Volgens de maatschappij kunnen we nu een irrationeel antwoord qua prijzen verwachten van de concurrentie.

Vliegtuigtickets zijn op dit moment helemaal niet duur. Dat zou te wijten zijn aan de lage olieprijzen. Maar dat ligt bij Ryanair net iets anders. Ryanair koopt 90 procent van hun brandstof op voorhand, om zich op die manier te beschermen tegen onverwachte prijswisselingen. Onverwachte prijsstijgingen vallen hen niet snel te beurt, aangezien ze lang voor de eigenlijke overdracht van de brandstof al een prijs vastzetten.

Maar de winst is voornamelijk te danken aan hun focus op het zo goed mogelijk vullen van hun vliegtuigen. Ze hebben het voorbije jaar veel winst gemaakt uit reizigers die massaal kiezen voor de lage prijzen van Ryanair, eerder dan voor andere luchtvaartmaatschappijen die wat anders te bieden hebben. "De combinatie van lage kosten en een betere klantendienst heeft geleid tot meer personenvervoer", klinkt het.

Nu is de kans groot dat concurrerende maatschappijen ook voor zo'n lage prijs zullen gaan om de vele klanten (terug) naar hen te lokken. Omdat de ticketprijzen van de concurrentie wel afhankelijk is van olieprijs en deze laatste al sterk aan het dalen is, kunnen zij de ticketprijzen wel al verlagen. "Het zou idioot zijn om nu geen irrationeel antwoord te verwachten van concurrenten die niet op kunnen tegen onze lage tarieven", staat te lezen in het jaarverslag.

Als de concurrenten effectief gaan spelen met hun prijzen, dan komt er veel druk op Ryanair terecht. De luchtvaartmaatschappij verwacht dat ze uiteindelijk ook haar prijzen zal moeten laten zakken.

Het spreekt voor zich dat dit alles wel eens een groot voordeel zou kunnen betekenen voor de vliegtuigreizigers. Een ware prijzenslag tussen vliegtuigmaatschappijen betekent goedkoper reizen voor de klant.