“Maya de Bij en Plop zetten aan tot ongezond eten”

20091003 - VILVOORDE, BELGIUM: Dutch Josje Huisman poses with Karen (R) and Kristel (L) after she was chosen as the new 'blond girl' in K3, after the final episode of the television show 'K2 zoekt K3', in Vilvoorde, Saturday 03 October 2009. Tonight, a new third member for Studio 100's girls band K3 was be chosen from three candidates, during a live television show broadcast on vtm. BELGA PHOTO MARC GYSENS

Kinderhelden zoals Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy zetten kinderen met reclames aan tot snoepen en ongezond gedrag. Hierdoor kunnen kinderen op jonge leeftijd al flink wat overgewicht ontwikkelen, waar ze de rest van hun leven last van kunnen hebben. Dat meldt de Nederlandse voedselwaakhond foodwatch op basis van eigen onderzoek.

Om de “ongezonde kindermarketing” te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen het Belgische multimediabedrijf Studio 100. De onderneming wordt gevraagd te stoppen met het “uitlenen” van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en sap. Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden.



Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout. “Volgens de WHO-criteria zou niet één product richting kinderen kunnen worden gepromoot”, stelt foodwatch.

Studio 100 is overigens niet de enige partij die haar karakters via licenties uitleent aan ongezonde producten. Ook bedrijven als Disney, Nickelodeon en de Efteling ’verhuren’ hun kinderidolen aan voedselfabrikanten die onverantwoorde producten aanbieden, aldus foodwatch.