Naar Amsterdam voor een appel en een ei

Het busbedrijf FlixBus, de marktleider in Duitsland, bedient vanaf vandaag ook Belgische bestemmingen. «We willen het grootste busnetwerk in Europa uitbouwen.»

FlixBus is ambitieus. Het bedrijf werd pas twee jaar geleden opgericht maar telt intussen 10.000 dagelijkse ritten naar 300 bestemmingen in 15 landen. De voorbije twee jaar vervoerden ze 20 miljoen passagiers. «Toen we twee jaar geleden onze ambities uitspraken, werd dat weggelachen”, zegt woordvoerster Bettina Engert. “Maar we hebben bewezen dat we het kunnen waarmaken.»

Geen bussen

Indrukwekkende cijfers, zeker als je weet dat het busbedrijf geen enkele bus bezit. «We hebben een bijzonder business model», aldus Engert. «We werken overal samen met lokale busbedrijven, vaak familiebedrijven die al jarenlang in de sector actief zijn. Zij rijden met de bussen, wij zorgen ervoor dat ze gevuld zijn. Zo doet iedereen waar hij het best in is en iedereen vaart er wel bij. Wij zijn eigenlijk een e-commercebedrijf.» In België werken de Duitsers onder andere samen met Staf Cars uit Lommel.

Studentensteden

Vanaf vandaag rijdt Flixbus dagelijks van Antwerpen naar Parijs, Amsterdam en Utrecht en van Brussel naar Parijs en Maastricht. Vanaf volgende maand komen daar nog een aantal Nederlandse een heel wat Duitse bestemmingen bij. «Onze belangrijkste doelgroep zijn studenten», aldus Engert. «Vandaar de keuze om te beginnen met studentensteden als Maastricht en Utrecht. Studenten reizen graag en hebben vaak een beperkt budget. We merken bovendien ook dat veel senioren ons weten te vinden. Zij hebben veel tijd om te reizen en zijn vaak op zoek naar betaalbare oplossingen.» De prijs van een ticket Brussel-Amsterdam begint vanaf 8 euro, naar Parijs kan je vanaf 13 euro. In de toekomst zullen er nog heel wat Franse bestemmingen bijkomen. Eergisteren vond namelijk de lancering in Frankrijk plaats, in de nabije toekomst volgen nog lanceringen in Denemarken en Zweden.

Jelle Mampaey