Solvay wil plastic motor bouwen

Het Belgische chemiebedrijf Solvay wil een automotor ontwikkelen die volledig uit kunststof gemaakt is. Dat moet het gewicht aanzienlijk beperken.

Door het gebruik van «speciale polymeertechnologieën» wil Solvay een motor – het zwaarste onderdeel van de wagen – van zowat 41 kilogram bouwen. Dat is ongeveer 40 procent minder dan de huidige, metalen, standaardmotoren. Solvay zal voor de viercilinder tien metalen onderdelen vervangen. Onder meer de waterpomp, oliepomp en de nokkenastandwielen krijgen een plastic variant. De plastic motor zal minder wegen, wat de steeds strengere milieuvereisten, zoals een lager verbruik en minder uitstoot, ten goede moet komen.



Circuittest

Een racewagen van de Franse constructeur Norma (foto) zal die ’Polimotor 2’ volgend jaar testen, zo meldt het chemiebedrijf. Die Norma M-20 conceptauto met plastic motor zal in de VS deelnemen aan een race op het circuit van Lime Rock Park. «Dit samenwerkingsproject zal uiteindelijk het pad effenen voor innovatieve doorbraken in toekomstige commerciële auto’s», klinkt het in het persbericht. Solvay levert nu reeds materialen aan de automobielindustrie. Er wordt steeds vaker op hen beroep gedaan om metalen onderdelen te vervangen.

Nooit gebruikt

In de jaren 80 werkte Solvay al mee aan de ontwikkeling van de eerste Polimotor, die gedeeltelijk van plastic gemaakt was. Dat model was gebaseerd op een Fordmotor en woog 69 kilogram in plaats van de 188 kilogram van de metalen variant. De eerste Polimotor is echter nooit gebruikt in een auto.