Grote werkgevers bieden duurzame jobs

De grote werkgevers van ons land blijken ook de grote rekruteerders. Even tellen levert een totaal van 5300 vacatures bij alleen al deze 4 grote werkgevers van ons land. Reden genoeg om hen als rekruteerder aan de debattafel bij Metro te vragen.
door
Kevin
Leestijd 5 min.

De jobs zijn talrijk. Maar hoe maak je nu het meeste kans op een nieuwe baan? Wat verwachten grote werkgevers van jou als sollicitant? Bedrijven als de Belgische Spoorwegen, de Politie, Defensie en de Federale Overheid weten perfect wie ze in dienst willen nemen. Lees het advies van Mireille Protin, recruitment manager bij de Belgische Spoorwegen, Nathalie Adam, diensthoofd rekrutering bij de Federale Politie, Aurélie Damster, communication manager bij Selor, Dominiek Saelens, verantwoordelijke jobmarketing bij Defensie.

Via welke kanalen zijn de jobs te vinden?

Deze werkgevers zetten een ruim palet aan media en middelen in om met potentiële medewerkers te communiceren. Ook samenwerkingen zijn belangrijk, onder meer met VDAB, Actiris, Forem en Cefig.

“Defensie zet sterk in op face-to-face communicatie met geïnteresseerden”, zegt Dominiek Saelens. “Zo hebben we 9 informatiecentra in de belangrijkste steden. 40 mensen zorgen voor persoonlijke gesprekken en informatie op maat. Dit is ook nodig wanneer je weet dat we meer dan 100 verschillende functieprofielen hebben in verschillende statuten. Op elke affiche en communicatie verwijzen we naar deze informatiecentra. En als de jongeren niet naar ons komen, stappen wij op hen af. Zo namen we deel aan 906 evenementen in 2014, om in totaal 11.000 jongeren te informeren over onze opdrachten en vacatures.”

Nathalie Adam (Federale Politie)

Mireille Protin legt twee opvallende acties van de Belgische Spoorwegen uit: “Medewerkers filmen sinds kort hun job met een actiecamera. Zo tonen ze hun realiteit. Het zijn geen acteurs, wel echte collega's aan het werk. Je kunt zien hoe we met state-of-the-art technologie werken, hoe belangrijk veiligheid is en hoe we vroege en late werkuren compenseren. Verder zijn onze jobdagen uniek en efficiënt. Je doorloopt het volledige aanwervingsproces in één dag! Kandidaten krijgen informatie over hun job en de Spoorwegen. Ze bezoeken de werkplaats, nemen in de namiddag deel aan een mondelinge en schriftelijke test, worden medisch onderzocht en kunnen tegen de avond weten ze of ze aangeworven kunnen worden.”

“Met infotainment filmpjes geven we info over jobs voor laatstejaarsstudenten, tips over hoe solliciteren, hoe zich op een gesprek voorbereiden en zijn/haar motivatie tonen”, zegt Aurélie Damster. “Onze site staat centraal in onze strategie en staat bekend als dé toegangspoort naar een job bij de overheid, aangezien kandidaten enkel online kunnen solliciteren via hun online dossier ‘Mijn Selor'. Wekelijks communiceren we rechtstreeks met 250.000 ontvangers van onze nieuwsbrief. De 32.000 fans op Facebook kunnen we dagelijks aanspreken en informeren. Noteerden we hier vroeger soms klachten, dan hebben we nu echte fans die jobs delen met hun vrienden. In onze online campagnes werken onze direct mailings, de gesponsorde posts op Facebook en Google AdWords het beste.”

En bij de politie? “We doen heel wat: van beurzen tot en met films maken”, zegt Nathalie Adam. “Opvallend zijn onze rekruteringscoördinatoren in elke provincie, die contact hebben met de kandidaten en de lokale politie, en zo ook ervaring vanuit het terrein kunnen doorgeven. Ook de lokale politiezones creëren, met onze steun, apart hun campagnes om medewerkers te vinden en te informeren. Belangrijk om weten is dat geïnteresseerden in de lokale politiecommissariaten informatie kunnen inwinnen bij door ons opgeleide beroepenvoorlichters. Ook via sociale media infosessies communiceren we actief.”

Hoe solliciteren bij een grote organisatie?

Elke werkgever heeft zo zijn eigen verlanglijstje. Vergelijk dit met jouw wensen. Bovendien wordt vaak vergeten dat je voor heel wat jobs fysiek ook uitmuntend moet scoren.

Informeren is hier de boodschap.

Nathalie Adam van de Federale Politie: “De kandidaten die solliciteren voor een operationele functie moeten een zware selectieprocedure doorlopen die bestaat uit cognitieve testen, sportproeven, psychologische proeven, een selectiecommissie en een medische proef. Dat er maar 1000 van de 12.000 kandidaten het vorig jaar haalden, heeft onder meer te maken met het weinig realistische beeld dat ze van een politiefunctie hebben. Ze willen actie zoals in de buitenlandse televisieseries. Op de administratieve kant knappen ze af. Informeer je over het verschil tussen de lokale en federale politie, bijvoorbeeld. Lees de jobomschrijving goed en praat met mensen die de functie uitoefenen. Zelf zorgen we er als werkgever voor dat onze omschrijving met de realiteit en verwachtingen kloppen.”

Mireille Protin (Belgische Spoorwegen)

“Bij ons maak je eerst online je account ‘Mijn Selor' aan”, informeert Aurélie Damster. “Voordat je je kandidaat stelt, raad ik aan de functieomschrijvingen zeer goed te lezen. Kies heel bewust de job die je past uit, zodat je tijdens de latere gesprekken je keuze kunt motiveren. Informeer je voor een gesprek ook uitgebreid over de dienst en werkgever waar je voor kiest.”

Mireille Protin telt jaarlijks 36.000 mensen die zich inschrijven op de jobsite van de www.despoorwegenwervenaan.be. “Dat is onze toegangspoort. De kandidaten die aan het profiel beantwoorden, worden uitgenodigd op een informatiesessie. Hier kunnen ze aanvoelen of de job bij hen past, en alle vragen stellen.”

“Wanneer kandidaten zich voldoende informeren, weten ze dat de selectie bij Defensie grondig is”, besluit Dominiek Saelens. “Zo zijn we heel streng met zowel psychologische, fysieke en cognitieve testen, en niet enkel voor wie bijvoorbeeld piloot en paracommando wil worden. Vooraf raden we de jongeren aan hun dokter te bezoeken, om zich te laten controleren op fysieke mankementen. Bij ons kunnen ze tijdelijk worden afgekeurd voor gaatjes in het gebit, proppen in de oren, rugklachten, een te hoge BMI, enzovoort. Dan verliezen ze een paar maanden vooraleer ze zich opnieuw mogen aandienen. Als ze op voorhand hun fysieke situatie vergelijken met onze eisen, weten ze of ze fit zijn.”

Fit… en klaar voor een nieuwe job bij een grote werkgever.

Ook niet-academische jobs aan de KU LeuvenOok bij KU Leuven vinden we de voordelen terug van werken in een groot huis. “Een grote organisatie biedt heel wat mogelijkheden tot mobiliteit en doorgroei”, vertelt Ineke De Brue, verantwoordelijke Rekrutering en Selectie.“Medewerkers krijgen veel vrijheid om hun functie vorm te geven en uit te bouwen”, zegt Ineke De Brue van de KU Leuven. “We hechten ook veel belang aan loopbaanontwikkeling. Het initiatief ligt bij de medewerkers zelf, en zij kunnen bij ons Career Center terecht voor ondersteuning, advies en loopbaanbegeleiding. Ook het samenwerken in een internationale omgeving met collega's met zeer verschillende achtergronden is verrijkend.”Wat minder geweten is, is dat niet enkel academici een plek vinden op de universiteit. Als één van de grootste werkgevers in België stelt KU Leuven meer dan 13.000 personeelsleden te werk. “We werken elke dag aan de toekomst met baanbrekend onderzoek, academisch onderwijs op topniveau, nieuwe ideeën en state-of-the-art technologieën. We zijn ook continu op zoek naar niet-academische collega's die gebeten zijn om in deze context te werken. Dan denken we aan informatici, technici en ingenieurs, administratieve en financiële medewerkers, poetspersoneel, kinderverzorgsters,…”

Met twee erkenningen positioneert het bedrijf zich als een sterke employer brand. KU Leuven is gecertificeerd als Top Employer 2015, en behaalde ook in 2014 een medaille in de titelstrijd om Employer of the Year.

Hoeveel vacatures? 1.900 aanwervingen op jaarbasis, waarvan 320 in een niet-academische functie

Welke profielen? Zowel academische als niet-academische profielen: onderzoekers, informatici, technici en ingenieurs, administratieve en financiële medewerkers, poetspersoneel, kinderverzorgsters,… niet academische loopbaan uit te bouwen: