Schotse succesbrouwerij opent bar in Brussel

BrewDog is een rebelse Schotse brouwerij die de wereld aan het veroveren is. Nu komen ze ook naar Brussel met de eerste BrewDogbar in België. Bob Rothstein en Mike Ogunrinde van BrewDog België zijn momenteel volop aan het werk om het gebouw om te toveren in een bar. Ze mikken op het najaar van 2015 voor de opening.

Van twee werknemers en een hond in 2007 groeide BrewDog uit tot 358 werknemers, 15.000 aandeelhouders en een hond in 2014. De oprichters willen nu met een ambitieuze crowdfundingcampagne –misschien wel de grootste crowdfunding ooit- 25 miljoen Britse ponden verzamelen. Daarmee willen ze de productiecapaciteit van hun brouwerij vervijfvoudigen van 200.000 hectoliter naar een miljoen hectoliter bier per jaar.



BrewDog groeit razendsnel. Hoe is alles in 2007 begonnen?

Bob: «Alles is begonnen met twee vrienden en een hond in een garage. De twee, James (foto rechts) en Martin (links), brouwden hun eigen bier dat ze her en der op de markt gingen verkopen. De verkoop was niet heel succesvol, tot ze een wedstrijd van supermarktketen Tesco wonnen. Plots hadden ze een bestelling van Tesco voor 70.000 flessen. En ze waren nog steeds met twee mannen en een hond in een garage (lacht). Sindsdien is het snel gegaan. De hond, een prachtige zwarte labrador, heeft uiteindelijk zijn naam aan de brouwerij gegeven. Ze hebben hem ook proberen te leren kroonkurken op flessen te zetten, maar dat is helaas niet gelukt (lacht).»

Biercocktails

Jullie hebben een pand recht tegenover het Centraal station gevonden. Een toplocatie?

Bob: «Het heeft ons 2,5 jaar en veel geld gekost om een goed pand te vinden. We hadden eerst een locatie in de Stoofstraat, niet ver van Manneken Pis, maar de buurtbewoners wilden niet nog een bar in hun wijk, ook al zit het daar vol met cafés. Het huidige pand tegenover het Centraal station is een groot en prachtig gebouw uit de jaren vijftig. Radio 1 heeft er vorig jaar nog een kiescafé gehouden.»

Het Belgische publiek zweert doorgaans bij Belgische bieren. Hoe gaan jullie hen overtuigen?

Mike: «Er zijn heel veel goede ‘craft breweries’ in België. Die microbrouwerijen zijn wereldwijd succesvol en verspreiden de Belgische brouwtraditie in de wereld. Veel van die brouwerijen zijn trouwens succesvoller in het buitenland dan in België. We willen de Belgische markt dan ook niet bestormen. We komen hier niet om te zeggen: ‘Wij zijn BrewDog en we zullen tonen hoe het moet’. We willen stap voor stap gaan en niets forceren.»

Bob: «We zijn nu een jaar bezig met de verkoop van BrewDogbieren in België en de vraag neemt toe. Onze locatie is bovendien een troef. Er passeren heel wat mensen die voor of na het werk een koffie komen drinken of iets komen eten. Dat is een publiek dat normaal misschien niet in een biercafé zou binnengaan. Er zullen trouwens niet alleen bieren van BrewDog geschonken worden. We zullen ook bieren van de Brusselse brouwerijen zoals Brasserie de la Senne, Brussels Beer Project en Cantillon aanbieden, maar ook veel buitenlandse. Er zullen zelfs cocktails zijn op basis van BrewDog-bieren!»

Wat is de filosofie achter de BrewDogbars?

Bob: «Het idee is om de passie voor bier door te geven. De werknemers zullen de tijd nemen om hun kennis te delen en advies te geven. We willen mensen in contact brengen met nieuwe bieren en nieuwe smaken. Veel mensen beseffen niet hoe ongelooflijk veel verschillende soorten bieren er bestaan. Het leukste is craft beer virgins bekeren. Bijvoorbeeld vrouwen die zeggen dat ze niet van bier houden. Ze houden misschien niet van pilsbier, maar er zijn zoveel andere soorten!»

Bij de lancering van de eerste BrewDogbar in Londen reden de oprichters met een tank door de straten. Een idee voor de Brusselse opening?

Bob: «Er zal zeker geen tank zijn. We hebben daar echt aan gedacht, maar het bleek te duur om die tank te huren. Bovendien moesten we ze dan nog eens van Groot-Brittannië naar Brussel krijgen en toelating krijgen om ermee rond te rijden in Brussel. Onhaalbaar! (lacht)»

Jelle Mampaey