“Met nieuwkomers moeten we liefst direct de chemie voelen”

De Afstudeerbeurs die de Associatie Universiteit Gent zopas organiseerde, was voor studenten dé ideale locatie om van ervaren hr-professionals te vernemen hoe een sollicitatie het best wordt aangepakt. Enkele topbedrijven die momenteel enkele enthousiaste collega’s kunnen gebruiken, hadden hun HR-specialisten afgevaardigd om een panel te bevolken dat over deze materie in discussie ging.

Waar alle gesprekspartners het over eens zijn, is dat nieuwe medewerkers moeten passen bij de bedrijfscultuur. Of die match er is, wordt uiteraard al tijdens de selectieprocedure nagegaan. “We hebben als universiteit een aantal normen en waarden, die alle onderzoekers gemeenschappelijk hebben,” zegt dr. Stijn Baert (UGent). “Zo is er toch een kritische zin nodig, moet je onafhankelijk werken.” Maarten Jacobs van Ordina spreekt van het buikgevoel tijdens de selectie: “Het moet ‘goed zitten’ bij de kennismaking. Dat is heel belangrijk.” Bij Jetairfly worden er ook stages aangeboden om af te tasten of de chemie er is tussen de partijen. “Zo weten we op voorhand of de klik er is,” aldus Silke Van Impe. Thomas De Ganck van Lidl gaat tijdens de selectie op zoek naar de waarden van de kandidaten. “Dat die overeenstemmen met wat de andere collega’s denken, dat is cruciaal.”

En wat mogen nieuwkomers verwachten nadat ze uiteindelijk hun handtekening onder een arbeidscontract hebben gezet, wou de moderator weten? “Bij ons kan je van start gaan als junior consultant, waarbij je na zo’n 3 à 4 jaar kan doorgroeien naar een specialistenrol binnen onze organisatie,” antwoordt Thomas De Ganck van supermarktketen Lidl. “Daarnaast heb je ook het management-trainee-programma, wat inhoudt dat je tijdens een intensieve training van 53 tot 106 weken (afhankelijk van het traject) wordt klaargestoomd om een rol met verantwoordelijkheid op te nemen.” Kathleen Dupont van USG Professionals heeft voor de nieuwkomers eveneens een druk opleidingsprogramma klaar. “Wij noemen het een ‘bootcamp’, waarin we vooral de soft skills trainen. Aangezien in het hoger onderwijs op kennis wordt gefocust, vinden we het belangrijk om onze jonge collega’s tips te geven over hoe ze bijvoorbeeld het best met klanten kunnen communiceren.”

Thomas De Ganck (Lidl): “Een persoonlijk ontwikkelingsplan duurt een hele carrière lang.”

Idem bij Ordina: “Klopt,” zegt Maarten Jacobs. “Ook wij leggen op onze ‘kickstartertraining’ de nadruk op klantenrelaties, presentatietechnieken, enzovoort. Met misschien dat verschil dat we naast deze soft skills, ook inhoudelijke trainingen geven om de technologische kennis helemaal af te stemmen op wat onze klanten nodig hebben. Dit geldt trouwens ook voor mensen die al langer in dienst zijn.” Bij Jetairfly wordt voor een andere introductie gekozen. “We hebben eigenlijk geen standaard opleidingspakket,” legt Silke Van Impe uit. “We bekijken met iedere nieuwkomer afzonderlijk welke lacunes er nog zijn, en stippelen dan samen een vervolmakingstraject uit.” Dr. Stijn Baert wijst tot slot graag op de optie om na het einddiploma niet in het bedrijfsleven te stappen, maar te doctoreren. “Het is in feite tussen studeren en werken in,” zegt hij. “Je hebt een grote intellectuele uitdaging door je in een materie te verdiepen, en verdient er gelijktijdig nog geld mee. Ik zou het zelf direct opnieuw doen. De nadruk blijft op het academische liggen, maar intussen pik je toch ook wat ervaring mee in soft skills, zoals presentatietechnieken of contacten met buitenlandse collega’s.”

Kathleen Dupont (USG Professionals): “Via e-learning kunnen alle medewerkers zich op eigen tempo verder bijscholen.”

Uiteraard mogen ambitieuze jongeren ook na hun introductie, rekenen op extra bijscholingskansen. “Doorheen de hele carrière zijn er bij Jetairfly verdere opleidingen,” bevestigt Silke Van Impe. “Meestal werken we daarvoor samen met externe partijen, maar er zijn ook interne trajecten.” USG Professionals beschikt zelfs over een eigen opleidingscentrum. “Er zijn permanent trainingen die door alle collega’s kunnen gevolgd worden in functie van het persoonlijk opleidingsplan dat voor hen is uitgetekend,” legt Kathleen Dupont uit. “Daarnaast hebben we ook e-learningmodules, zodat ook van thuis bijkomende training kunnen gevolgd worden.” Thomas De Ganck wijst op een soortgelijk initiatief bij Lidl. “Ons Training & Development-team stelt eveneens een persoonlijk ontwikkelingsplan voor iedere medewerker op. We gaan daarbij uit van het principe dat je altijd kunt bijleren.”

Welke jobs zijn er concreet voor schoolverlaters?
“Wij zoeken in feite alle ‘customer obsessed’ profielen,” zegt Silke Van Impe over de vacatures bij Jetairfly. “Naast de mensen met specifieke opleidingen voor piloot of vliegtuigtechnieker of luchtvaartingenieur, hebben we ook de meer klassieke profielen nodig. Gezien de snelle groei van onze business, zoeken we ook versterking op kantoor, zoals in het HR of marketingdepartement.” Kathleen Dupont verwelkomt bij USG Professionals een breed publiek: “Afgestudeerden uit de sales, scheikunde of wiskunde, juristen, pedagogen,… eigenlijk iedereen die past in één van onze zeven afdelingen is welkom,” zegt ze. Bij Lidl is de zoektocht al even breed: “Sales, HR, marketing,… we kunnen in alle afdelingen sterke persoonlijkheden goed gebruiken,” weet Thomas De Ganck. “We zijn het perfecte alternatief voor ambitieuze jongeren die niet in Brussel willen gaan werken, maar op zoek zijn naar een internationale context.” Maarten Jacobs van Ordina zoekt vooral ICT’ers: “Dat mogen bachelors en masters zijn, maar andere diploma’s zijn ook welkom. We hebben namelijk ook managers nodig in diverse departementen en collega’s die technische informatie perfect kunnen vertalen naar mensentaal.” En ook dr. Stijn Baert heeft vacatures: “Of je al dan niet kunt doctoreren wordt uiteraard beslist in samenspraak met je departementshoofd. Maar wie de kans krijgt, moet dat zeker overwegen. Daarna kan je nog altijd nadenken over welke richting je carrière moet uitgaan.”
Deelnemers:
Silke Van Impe – Recruitment & Selection Officer bij Jetairfly
Thomas De Ganck– Head of Employer Branding bij Lidl
Kathleen Dupont – Algemeen directeur bij USG Engineering en USG Science
Stijn Baert – Doctor aan de Universiteit Gent
Maarten Jacobs – Resource Manager Oracle & Java bij Ordina
Moderator:
Dominiek Claes – Chef Economie bij Het Belang van Limburg