Google bevoordeelt ‘mobile friendly’-sites

Google past zijn algoritme aan waardoor ‘mobile friendly’-websites hoger eindigen in de zoekresultaten. Die beslissing heeft grote gevolgen voor heel wat websites.

De zet van Google komt niet uit de lucht vallen. Zo’n 60% van al het internetgebruik verloopt nu al mobiel, zo legt technologiewebsite Business Insider uit. Google wil op die manier voorrang geven aan sites waarop gebruikers zowel met vaste toestellen als mobiele toestellen comfortabel kunnen surfen.

De wijziging wordt vandaag doorgevoerd, maar veel sites zijn niet op de hoogte. Volgens Business Insider worden zullen mogelijk miljoenen sites plots veel minder bezoekers ontvangen omdat ze minder hoog scoren in de zoekresultaten. Vooral voor kleinere bedrijven, die vaak nog minder goed op de hoogte zijn, kan dat dramatische gevolgen hebben.

«Alles draaide tot nu toe om inhoud bij Google», zegt website-ontwikkelaar Itai Sadan. «Daar komt echter verandering in. Gebruiksgemak wordt minstens even belangrijk als inhoud.» Google kondigde de wijziging enkele maanden geleden aan om websites de kans te geven de mobiele versie van hun site te updaten, maar veel sites zouden daar niet van op de hoogte zijn. «Veel kleinere bedrijven zullen verbaasd zijn wanneer hun bezoekersaantal plots daalt. Miljoenen sites zullen hierdoor getroffen worden», aldus Sadan. Ook websites als The Daily Mail en Ryanair zouden echter nadelen ondervinden van het gewijzigde zoekalgoritme.