Roséwijn wordt steeds populairder

Frankrijk, ’s werelds grootste producent en consument van rosé, is niet het enige land dat bezweken is voor de fruitige en bloemige zomerse drank. Volgens een studie van FranceAgriMer die op 16 april werd gepubliceerd, is de populariteit van rosé over de hele wereld gestegen. De Verenigde Staten is na Frankrijk de grootste markt.

Het Franse volk verbruikte ongeveer 9 miljoen hectoliter rosé in 2013, wat neerkomt op een stijging van 50% ten opzichte van het vorige decennium. In feite heeft de rosé wijn de rode wijn vervangen als meest populaire wijn van het land met een marktaandeel van 30%.



Italiaanse wijnhuizen, naaste rivalen van de Franse rosé sector, hebben 4 miljoen hectoliter geëxporteerd in 2013 wat goed is voor 5% van de mondiale wijnmarkt. In tegenstelling tot de Fransen, zagen de Italianen hun consumptie van rosé dalen in de afgelopen jaren.

Ondertussen is de rosé wijn elders wel populair geworden. De Amerikaanse bevolking is goed voor een geschatte 12% van de wereldwijde consumptie. De Verenigde Staten kocht 2,8 miljoen van de 24 miljoen hectoliter in 2013.

Ook Britse en Duitse wijnliefhebbers lijken de rosé wijn te hebben ontdekt, want ook hun consumptie van de wijnsoort bleef gestaag stijgen in het afgelopen decennium.