Genetisch gemanipuleerde bomen groeien twee keer sneller

Onderzoekers van de Universiteit van Manchester hebben ontdekt dat populieren sneller kunnen groeien dankzij genetische manipulatie. Door slechts twee genen in de stam van de bomen aan te passen, groeien de populieren tweemaal zo snel. De bomen worden hoger, de stammen dikker en er groeien meer bladeren aan de takken. Het onderzoek werd gepubliceerd in het tijdschrift Current Biology.

De wetenschappers hebben de groei van de populier bestudeerd in hun laboratorium. Na enkele experimenten wisten ze de groei van de cellen kunstmatig te versnellen door genetische manipulatie.

"De snelheid waarmee de bomen groeien, wordt bepaald door de snelheid waarmee cellen zich delen in de stam," legt Simon Turner, de hoofdonderzoeker, uit op de website van de universiteit.

"We hebben twee genen kunnen identificeren die in staat zijn om de celdeling extra aan te sporen en het normale groeipatroon te veranderen." De wetenschappers hopen dat hun ontdekking mee kan helpen om bomen te wapenen tegen de gevolgen van de klimaatverandering.

"Dit werk biedt hopelijk de mogelijkheid om de groeisnelheid van bomen en planten te behouden, ondanks de nadelige omstandigheden waarmee de natuur in de toekomst geconfronteerd zal worden," zei Turner.

De techniek werd nog niet in de praktijk getest. De wetenschappers hopen binnenkort de eerste snel groeiende reuzenpopulieren te kweken. "We moeten onze uitvinding nu uitgebreid gaan uittesten," besluit Turner.