«Ik was zo verbaasd toen ik de rekening zag»

Extra moeten bijbetalen omdat je het flesje van je baby laat opwarmen in een café. Het overkwam Gitte Denteneer toen ze zondag iets ging drinken bij Café Rubens in Leuven. De zaakvoerder is voorlopig niet bereikbaar voor commentaar.

«0,50 euro bij op de rekening plaatsen omdat je er het flesje voor je baby van twee maanden oud opwarmt.» Deze boodschap stuurde de Leuvense Gitte Denteneer de wereld in via Twitter. Het duurde niet lang, of de tweet werd wijd verspreid op verschillende sociale media.

«Het was zo’n mooi weer die zondag, dat ik iets wilde gaan drinken. We hadden ons daarom geïnstalleerd op het terras van Café Rubens», begint Gitte haar relaas. «Toen Lucca, mijn zoontje van twee maanden honger kreeg, ging mijn man op zoek naar een stopcontact om wat melk te verwarmen. Aanvankelijk was dit geen probleem, maar we werden wel twee keer uitdrukkelijk gewaarschuwd – we vermoeden één keer door de uitbater zelf – dat dit ons 50 cent zou kosten. Maar ons zoontje had honger, dus we hadden geen andere keuze», legt ze uit aan Metro.

Lucca

«Toen we achteraf de rekening kregen, zagen we effectief dat er een extra bijdrage werd gevraagd. We hebben niet moeilijk gedaan, maar waren toch heel verbaasd. Dit hadden we nog nooit meegemaakt. Bovendien hadden we iets gedronken en gegeten. Dan kan je op zijn minst toch wel klantvriendelijk zijn?»

Achteraf was ze zelfs zo ontdaan, dat ze de foto van haar rekening op Twitter plaatste. «Ik had nooit verwacht dat dit zoveel reacties of heisa zou losweken. Het was ook absoluut mijn bedoeling niet om dat café in een slecht daglicht te plaatsen.» Maar teruggaan naar Café Rubens voor een drankje en een hapje is ze naar eigen zeggen toch niet van plan. De zaakvoerder zelf bleef onbereikbaar voor commentaar.

Niet gebruikelijk

Uitbaters mogen een bedrag aanrekenen voor extra dienstverlening, als de klant op voorhand op de hoogte gebracht is, zoals in deze situatie. «Maar het is verre van gangbaar», reageert Gerrit Budts van Horeca Vlaanderen. Wanneer een klant zo’n extra bedrag op de rekening betwist, raadt Horeca Vlaanderen aan om in overleg te gaan met de horeca-uitbater.