Jobdebat ingenieurs: “Werkgever heeft geen tijd om je Facebook-profiel te checken”

Weldra studeren heel wat jonge ingenieurs af aan de befaamde onderwijsinstellingen die ons land rijk is. Deze zeer gegeerde profielen moeten nu dus keuzes maken over de specialisaties en de bedrijven waarin ze willen werken. Langs meerdere kanten wordt er aan hun mouw getrokken. Wat zijn de doorslaggevende argumenten om later de juiste keuze te maken? Tijdens het debat van VTK op de jaarlijkse jobbeurs in Leuven, kwamen we te weten van enkele ervaringsdeskundigen wat hun job als ingenieur de moeite maakt.

Of de HR-dienst van AG Insurance nog voor het eerste sollicitatiegesprek naar het Facebook-profiel van hun jonge ingenieur Dries Verbiest heeft gekeken, wil de moderator weten? “Dat denk ik niet,” lacht hij. “Daar hebben ze niet de tijd voor gehad. Wie bij ons voor een jobdag wordt uitgenodigd, kan op die ene dag de hele sollicitatieprocedure doorlopen, en ‘s avonds al een handtekening zetten. Vervolgens kom je in een Young Professional Program terecht, waar samen met een coach, je carrièrepad wordt uitgetekend.” Die intensieve begeleiding van nieuwkomers gebeurt ook bij Jan De Nul. “In zes weken tijd wordt het bedrijf voorgesteld en leer je alle specialisaties kennen,” herinnert Wouter Vermeersch zich. “Het diploma is daarbij nuttig als achtergrondkennis, maar je vorming gebeurt toch vooral in de praktijk.” Johan Vanmarcke pikt in: “Bij Capgemini noemen we de introductie van nieuwkomers ‘onboarding’. We vinden dat belangrijk, want de 800 mensen in België en 140.000 wereldwijd moeten op dezelfde lijn zitten. De nadruk ligt daarbij op de ontwikkeling van soft skills.” Bij Elia moeten ze niet onderdoen: “Ons starterstraject duurt een tweetal jaar, waarbij je in feite onder begeleiding in het water wordt gegooid,” aldus Gilles Etienne. “Je krijgt met andere woorden meteen veel verantwoordelijkheid, maar wordt toch van dichtbij opgevolgd. En in de loop van die twee jaar leer je het hele bedrijf kennen, terwijl je intussen veel coaching en opleidingskansen krijgt.” Het diepe water om te leren zwemmen heeft Joren Sips bij TMC Europe eveneens mogen ervaren: “Je wordt bij ons meteen uit je comfortzone gehaald,” zegt hij. “Ook als nieuwkomer moet je direct contacten met klanten leggen. We verwachten dus meer kwaliteiten dan louter technisch expert te zijn. Een persoonlijk coachingprogramma ondersteunt je verdere ontwikkeling.” Ook Dries Vanwalleghem van de Belgische Spoorwegen stipt het belang van soft skills aan: “Het goed kunnen functioneren in een team wordt bij ons niet onderschat. Het is een goede aanvulling voor de technische kennis van zowel de spitstechnologie als van ouder materieel waar wij mee werken.”



Feestje bouwen!

Rest nog de vragenronde over het verloningspakket dat de jonge ingenieurs mogen verwachten. “Uiteraard primeert de jobinhoud. Maar vaak weten mensen niet dat de Spoorwegen ook een heel interessant loon bieden en zeker voor starters. Naast een competitief loon en vele voordelen, zoals een gratis treinabonnement, is hier ook aandacht voor een goede work-life balance,” zegt Dries Vanwalleghem van de Belgische Spoorwegen. “Wat ik, naast de klassieke voordelen, belangrijk vind, is de vrijheid om zelf te bepalen welk werk je wanneer doet,” gaat Joren Sips (TMC) verder. “En de feestjes die we elke twee weken organiseren als het team samenkomt in Zaventem. Om zeker niet de winstdeelname tot 50% van het loon, te vergeten. Het financiële is wel degelijk belangrijk, vinden wij.” Gilles Etienne van Elia looft –net als iedereen in het panel- het competitieve verloningspakket en doorgroeikansen, maar ook de gunstige work-life balance in zijn bedrijf, waar thuiswerk bijvoorbeeld normaal is. “En activiteiten buiten de werkuren, zoals deelname aan sportmanifestaties.” Dries Verbiest hoort bij AG Insurance regelmatig de bubbels knallen: “Bij de succesvolle lancering van projecten of bij gelegenheden als Nieuwjaar worden hier leuke feestjes georganiseerd. Het personeel neemt daarenboven zelf het initiatief om samen te gaan sporten of iets te bezoeken.” Dat is ook zo bij Jan De Nul: “Er is een loopclub tijdens de lunchpauze, er zijn tal van teamevents en we ‘challengen’ elkaar om de sfeer op te vrolijken met allerlei leuke uitdagingen,” aldus Wouter Vermeersch. “De jobinhoud is echter onze grootste troef.” Capgemini heeft ‘fun’ als één van zijn kernwaarden gedefinieerd. “Sport, cultuur, iets eten en drinken,… het hoort er allemaal bij,” zegt Johan Vanmarcke. “We bieden goede voorwaarden, maar voor het financiële alleen moet je het niet doen.” Een boodschap die alle panelleden onderschrijven en daarmee het debat in unanieme consensus afsluiten.