Is de mannen- en vrouwenmode ten dode opgeschreven?

De lijn tussen mannen-en vrouwenmode is altijd al bijzonder dun geweest. Maar met de lancering van de eerste officiële unisekscollectie gaan de Britse modeketen Selfridges en de online luxeboutique The Corner nog een stapje verder. Is het tijd om definitief komaf te maken met het binaire onderscheid tussen mannen-en vrouwenkleding?

Van de sportieve invloeden in casual kantooroutfits tot de introductie van de boyfriend jeans, accessoires voor beide geslachten en de meer uitgesproken uniseksjurken van Alexander Wang: stuk voor stuk zijn het voorbeelden van mannen-en vrouwenmode die steeds dichter naar elkaar toeschuift. Ook de toename van het aantal androgyne modellen en zelfs het opduiken van de verloren gelopen man in de Gucci-show van enkele weken geleden wijzen erop dat de fashionindustrie niet langer denkt in het binaire onderscheid tussen man en vrouw. «Mannen houden evenveel van vrouwenjeans als van mannenjeans», zo vat Rox Brown, de personal shopper en stylist van VFiles het krachtig samen.



Het voorbeeld van Kanye

«Klanten hebben hun buik vol van het strikte onderscheid tussen mannen-en vrouwenkleding. Langzaam maar zeker beginnen ze stukken uit beide collecties te selecteren en te dragen. Dat gaat van schoenen, tot accessoires en gewone kledij», vult Bibby Sorway aan in The Telegraph. «Kanye West laat zich ongegeneerd spotten in een vrouwenshirt van Céline, terwijl Harry Styles openlijk toegeeft dat zijn favoriete jeans een vrouwenmodel is van Paige Denim. Een duidelijk teken aan de wand.»

En daar spelen ketens als Selfridges maar al te graag op in. De van oorsprong Britse retailer startte een kleine tweetal weken geleden met het ‘Agender Project’, waarmee het de gedoodverfde stereotypes over mannen en vrouwen overboord wil gooien. Mannelijke en vrouwelijke paspoppen worden ingeruild voor een genderneutrale variant. En in de kledingrekken tref je unisekscollecties vaan van bekende ontwerpers als Ann Demeulemeester.

De eerste uniseks-collecties

Ook The Corner.com stapt mee in deze boot met de lancering van ‘No Gender’. «Deze collectie is er gekomen op wereldwijde vraag van onze klanten,» zo klinkt het bij het bedrijf. «Zij willen kleding die verder durft kijken dan de tradionele, gendergebaseerde mode.»

Het lijkt er dus sterk op dat de retailmarkt van vandaag klaar is voor een meer genderneutrale benadering van het begrip fashion. Het is dus een kwestie van tijd voordat deze frisse kijk op gender in alle lagen van de fashionindustrie zal doorsijpelen.

door Mare Hotterbeekx