Nog dit jaar spoortunnel voor GEN

Het Gewestelijk Expresnet van de spoorwegen rond Brussel krijgt stilaan vorm. Eind dit jaar gaat de NMBS de nieuwe spoortunnel Schuman-Josafat in gebruik nemen.

Volgens de spoorwegmaatschappij gaat het om «mijlpaal» binnen de uitbreiding van het voorstedelijk treinaanbod in en rond de hoofdstad.



Een en ander maakt deel uit van het Gewestelijk Expresnet (GEN), het felgeplaagde samenwerkingsverband tussen de openbaarvervoermaatschappijen NMBS, MIVB, TEC en De Lijn in een straal van 30 kilometer rond Brussel. De bedoeling is om het openbaar vervoer uit te breiden en beter op elkaar af te stemmen. De GEN-zone telt in totaal 141 stations, waarbij voorlopig in 103 ervan kan worden overgestapt op bus, tram of metro.

In die context is de opening van de spoortunnel Schuman-Josafat (foto) erg belangrijk. De tunnel vormt een belangrijke link tussen de spoorlijn Namen-Brussel en het oostelijk ringspoor, tussen Halle en Vilvoorde.

Andere nieuwigheden die nog dit jaar worden voorzien, zijn de opening van een vernieuwd multimodaal station Schuman en van het station Mouterij, tussen Etterbeek en Brussel-Luxemburg. De NMBS wil tegen dan ook een treinstation in gebruik nemen aan de site Tour & Taxis.

Tot slot is tegen eind 2017 een verdere uitbreiding van de piekperiode en het aanbod tijdens het weekend voorzien. De bedoeling is dat tegen dan 90% van het beoogde GEN-aanbod is bereikt. «Maar we willen geen dromen verkopen», aldus Jo Cornu bij Metro.