«Ryanair heeft eigenlijk de boot gemist»

Ryanair kondigde maandag aan dat ze binnen 4 à 5 jaar vluchten naar de VS willen organiseren. Dat zou al kunnen vanaf 14 euro. Is dat überhaupt realistisch?

Is 14 euro een realistisch bedrag?



Volgens transporteconoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam zijn zulke lage prijzen op termijn niet haalbaar. «Dat is een marketingstrategie waarbij tijdelijk een aantal plaatsen zo goedkoop zijn. Andere stoelen op hetzelfde vliegtuig worden duurder verkocht.» Volgens De Wit zullen die prijzen na verloop van tijd stijgen. «Die extreem lage prijzen moeten vooral de eerste maanden de aandacht trekken.»

Is Ryanair de enige met goedkope langeafstandsvluchten?

Ryanair loopt eigenlijk zelfs achter op vlak van goedkope langeafstandsvluchten, legt De Wit uit. «Norwegian Airlines is daar al langer mee bezig, en hetzelfde geldt voor Aziatische lowcostmaatschappijen als Airasia», aldus de Nederlandse transporteconoom. «Je mag niet onderschatten hoe lang de afstanden op veel Aziatische vluchten zijn, zo is Hongkong-Jakarta gewoon een langeafstandsvlucht.»

Hoe zijn zulke lage prijzen mogelijk?

Nieuwe vliegtuigtechnologie speelt een belangrijke rol bij de dalende prijzen. Zo vliegt Norwegian Airlines met de nieuwe Dreamliner. «Dat vliegtuig is lichter en verbruikt minder brandstof. Dat is voordeliger voor lange vluchten», legt De Wit uit. «Ik vermoed dat Ryanair ook met Dreamliners wil gaan vliegen, maar het duurt even voor die vliegtuigen geleverd worden. Ryanair heeft daar eigenlijk de boot gemist.» De Ierse lowcostmaatschappij liet eerder al weten pas over enkele jaren de goedkope trans-Atlantische vluchten te zullen aanbieden omdat ze wachten op nieuwe vliegtuigen.

Hoe reageren de andere luchtvaartmaatschappijen?

De gevestigde luchtvaartmaatschappijen zien het met lede ogen aan. Zo gingen Air France en Lufthansa al in het verzet tegen de goedkope trans-Atlantische vluchten van Norwegian Airlines. «De gevestigde luchtvaartmaatschappijen ondervinden nu al veel concurrentie van de lowcostmaatschappijen binnen Europa en van de maatschappijen uit het Midden-Oosten. Dat speelveld breidt zich nu langzaam uit naar de langeafstandsvluchten, al zal het nog wel enkele jaren duren voor de langeafstandsprijsbrekers de gevestigde luchtvaartmaatschappijen echt pijn kunnen doen.»

Jelle Mampaey