«Ecologie is niet alleen voor biobitchen en sojaseuten»

Na de aftrap van Dagen Zonder Vlees, schieten andere milieubewuste projecten als paddenstoelen uit de grond. Zo spoort ‘30 dagen autovrij' de mensen aan om een maand lang vaker te kiezen voor een ander vervoermiddel dan de auto.
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

30 dagen autovrij is een campagne van het beleidsdomein Leefmilieu, Natuur en Energie. De actie is een oproep om zo vaak mogelijk voor een ander vervoermiddel dan de auto te kiezen. «Het is een soort spel dat mensen bewust moet maken dat bij een bepaalde afstand een bepaald manier van vervoer hoort. Want nu nemen we maar al te vaak de auto, ook als dit niet nodig is», legt woordvoerster Liesbeth Baeten uit aan Metro.

«We willen de mensen niet ontrieven, maar zoveel mogelijk kilometers anders doen», klinkt het. Met andere woorden, laat je auto indien mogelijk links staan en ga te voet, neem het openbaar vervoer, schaf jezelf een plooifiets aan of wees avontuurlijk en ga met de step of skeelers.

«Het doel is om zoveel mogelijk mensen te mobiliseren, om collectief te werken naar minder fijn stof, minder lawaaioverlast, minder files en meer rust.»

Stand-up comedian Veerle Malschaert neemt alvast deel aan het initiatief. «Ecologie is niet alleen voor biobitchen en sojaseuten. Het is voor iedereen», zegt ze.

Tegelijkertijd geeft ze toe dat het voor heel wat verplaatsingen «verdomd moeilijk is» om het zonder auto te stellen. Ook voor kleinere afstanden grijpt ze wel eens naar de autosleutels, om vervolgens in de file te staan of langer dan nodig naar parkeerplaats te zoeken. «Net voor die tochtjes waar de auto meer een automatisme is dan het geschikte vervoersmiddel, is het ideaal om eens 30 dagen je auto in de garage te laten staan.»

De actie gaat 1 april van start en loopt tot en met 30 april.

(ldc)