Ultrasone technologie kan scheuren in vliegtuigen en bruggen onthullen

Britse ingenieurs van de universiteit van Bristol hebben een nieuwe manier ontwikkeld om met ultrasone technologie verborgen scheuren in vleugels van vliegtuigen of bruggen te ontdekken. In het verleden zouden die onopgemerkt gebleven zijn met alle gevolgen van dien.

“Dit zou voor meer veiligheid zorgen, omdat dit een belangrijk instrument kan worden voor inspecteurs om het juiste materiaal te vervangen voordat het te veel gebruikt is,” zegt hoofdonderzoeker Anthony Croxford, professor Mechanical Engineering aan de universiteit van Bristol. “Het systeem lokaliseert zogenaamde akoestische lineariteiten, plaatsen waar meerdere geluidsgolven bij elkaar komen waar je het niet zou verwachten. Die plekken onthullen vaak scheuren of minieme schade die tot desastreuze gevolgen kunnen leiden.”



Anthony Croxford en zijn team maken gebruik van deze niet-lineaire ultrasone techniek om in het materiaal te kijken. Honderden geluidssignalen worden door het materiaal verzonden. Dat geeft een vrij precies beeld van wat er in zit en waar kleinste scheurtjes verstopt kunnen zitten. “De manier waarop dit werkt is dat je de energie schudt zodat de scheurtjes rammelen. Zo kan je uit één frequentie vele andere frequenties halen. In een puur lineair systeem, krijg je enkel de frequentie die je erin stuurt terug. Door het gebruik van deze nieuwe benadering kunnen we nu een scheur lokaliseren. Voor lucht- en ruimtevaart kan deze technologie uiterst handig zijn,” legt Anthony Croxford uit.

Croxford zegt dat de echte kracht van deze aanpak in het gereedschap ligt dat nodig is om de ultrasone geluiden te versturen. “De niet-lineaire methode van akoestische beeldvorming vereist apparatuur die inmiddels al binnen de industrie wordt gebruikt. Dergelijke ontwikkelingen helpen niet alleen bij de veiligheid van de structuren maar kunnen ook helpen bij een nieuwe design, bijvoorbeeld, waardoor de volgende generatie vliegtuigen dunner en lichter kunnen worden gebouwd.”

Wetenschappers hopen ook dat deze technologie kan helpen bij het opbouwen van metalen constructies zoals bruggen en dat op een betere, veiligere manier in de toekomst.