België loopt nog steeds achter op vlak van crowdfunding

Crowdfunding neemt toe in België, maar er is nog steeds een achterstand. Bovendien zijn er grote verschillen tussen Europa en de Verenigde Staten.
door
Jelle
Leestijd 2 min.

Uit onderzoek van adviesbureau Douw & Koren blijkt dat in 2014 in ons land vier keer meer geld opgehaald werd via crowdfunding dan het jaar ervoor. Crowdfunding is een alternatieve financieringswijze waarbij het brede publiek bescheiden sommen via internet kan uitlenen aan organisaties en ondernemers. In totaal gaat het om 4,35 miljoen euro. Dat is nog altijd veel minder dan onze buurlanden Nederland (63 miljoen euro) en Frankrijk (150 miljoen euro). Dat staat te lezen in De Standaard.

Charles-Albert de Radzitzky van crowdfundingplatform MyMicroInvest bevestigt dat. «Crowdfunding in België is inderdaad klein en groeit te traag. Dat verschil met de buurlanden heeft te maken met de kleinere markt, maar ook met het feit dat onze noorderburen veel meer digitaal actief zijn. Nederlanders zullen bijvoorbeeld sneller hun inkopen online doen. Daarnaast heeft België ook een achterstand op vlak van ondernemerschap. Terwijl in de Verenigde Staten zo'n 50% van de inwoners zelf een onderneming willen opstarten, is dat in België nauwelijks 4%.»

Donaties

Er zijn vier soorten crowdfunding. Een eerste soort is de donatie, waarbij mensen geld doneren en niets in de plaats krijgen. Een tweede soort is de reward-based crowdfunding, waarbij mensen die geld investeren daarvoor beloond worden. «Vaak gaat het in dat geval om een vorm van voorverkoop van een product. Mensen investeren in een waardevol idee met de belofte dat ze het product ontvangen wanneer het afgewerkt is», legt De Radzitzky uit. Een derde vorm is een lening aan een persoon of bedrijf en een vierde vorm is het investeren van kapitaal in ruil voor aandelen. Dat leunt meer aan bij gewone investeringen.

Belgische platformen

De grootste crowdfundingplatforms in België zijn MyMicroInvest en Look&Fin. Zij zijn beiden actief op vlak van investeringen door middel van leningen en kapitaal, de derde en vierde soort. Volgens De Radzitzky is dat niet toevallig.«In Europa willen mensen meestal iets terugkrijgen voor hun investeringen. In de VS is het net omgekeerd, daar zijn donaties populairder. Dat zie je aan het grote succes van websites als Kickstarter en Indiegogo. Dat is een mentaliteitsverschil, maar het heeft ook te maken met regelgeving. In de VS is het bijna onmogelijk om echt grote bedragen te investeren in bedrijven via crowdfunding.» In België werkt crowdfundingplatform Crofun vooral met donaties, naar het voorbeeld van grote broer Kickstarter. In totaal zijn er een tiental Belgische crowdfundingsplatforms.

Jelle Mampaey