Jeremy Clarkson van Top Gear geschorst omdat hij klappen zou hebben uitgedeeld omdat zijn eten niet klaar was

Top Gear presentator Jeremy Clarkson is voor onbepaalde tijd geschorst. Ook de wereldbekende tv-show van de Britse omroep BBC is van het scherm gehaald. Naar verluidt zou hij een rake klap hebben uitgedeeld aan de assistent producer, Oison Tymon. Top Gear is een van de populairste programma’s van de BBC. Het wordt in 214 landen bekeken, en brengt miljoenen op per jaar voor de BBC – meer dan eender welke andere voorstelling.

Volgens bronnen van de Daily Mail sloeg Clarkson de assistent producent omdat er geen eten was voorzien op de filmlocatie. BBC bevestigde het nieuws niet, maar liet wel weten de Top Gear-serie op te schorten. Ondertussen verspreidde het nieuws zich over heel de wereld en zijn er zelfs al petities opgestart om Clarkson terug op het scherm te brengen. Het is niet duidelijk of de resterende twee afleveringen van de Top Gear-serie nog zullen worden uitgezonden.



Ondertussen trekt Clarkson zich niets aan van al de heisa. Formeel ontkent hij dat hij iemand geslagen heeft. In Londen werd hij bij zijn stamkroeg gespot en gevraagd naar het voorval. Veel deatails gaf hij niet weg. “Ik drink een lekker koud biertje en wacht totdat dit voorbij is.” Het is niet de eerste keer dat Clarkson in opspraak komt. Het zwaard van Damocles hangt al een tijdje boven zijn hoofd. Zo noemde hij Mexicanen in 2011 lui en dom. Ook gebruikte hij het woord ‘slope’ (min of meer spleetoog), vergeleek hij Japanse auto’s met misvormde mensen en Mexicaans eten met kots. Toen hij zei dat stakers neergeschoten zouden moeten worden, ontving de BBC meer dan 31.000 klachten. Vorig jaar kreeg hij nog een “laatste waarschuwing” van de BBC-directie nadat hij tijdens opnames enkele racistische opmerkingen had gemaakt. Hij zou het woord ‘nigger’ hebben gebruikt om een vergelijking tussen twee auto’s te maken. De beelden werden niet uitgezonden, maar doken op op de website van de Daily Mail. Daaruit blijkt dat hij een oud kinderversje opzegt (“Eeny, meeny, miny, moe/ Catch a nigger by the toe”), maar juist het omstreden zinsdeel inslikt.

De strenge BBC-bazen waren duidelijk en zouden geen enkele racistische opmerking nog tolereren. “Anders zou ik vliegen,” liet Clarkson na de incidenten weten. Destijds zei Danny Cohen, BBC-directeur Televisie: “Geen enkele persoon of programma is groter dan de BBC.” Na de laatste in een lange lijn van schandalen van de tv-presentator wil de BBC duidelijk van hem af. Volgens de MailOnline is ITV bereidt om een slordige £ 10 miljoen te betalen om hem weg te lokken.

Zo’n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen. Volgens insiders zit de BBC in de vreselijke positie waar ze allemaal een hekel aan hem hebben, maar ze het zich niet kunnen veroorloven om Top Gear op te schorten. Het levert hen namelijk te veel geld op. Iets wat weinigen weten is dat Clarkson de eigenaar is van het productiebedrijf dat Top Gear maakt en hij is daarbovenop de publiekstrekker. Wereldwijd trekt Top Gear meer dan 350 miljoen kijkers in 214 verschillende landen, er is een Top Gear-tijdschrift en een festival in Australië dat 45.000 bezoekers trok. Dat levert Clarkson een jaarinkomen op van 14 miljoen pond (17,8 miljoen euro). “De exportafdeling BBC Worldwide verdiende vorig jaar 157,4 miljoen pond (200 miljoen euro) aan de buitenlandse verkoop van programma’s als Top Gear, Dr Who en Sherlock Holmes. Daarvan gaat het merendeel naar de BBC, waardoor het Britse kijk- en luistergeld zo laag mogelijk blijft.”

De Twitterwereld is ook aangedaan door het nieuws. Zijn dochter Emily tweette gisteren: “O God, BBC gelieve hem terug te nemen … Hij is beginnen koken.” Op het internet hebben ondertussen al duizenden fans de petitie “Bring Back Clarkson” ondertekend. In totaal werden al 210.000 online handtekeningen verzameld. De hashtag #BringBackClarkson is in leven geroepen om steun te betuigen aan de geschorste tv-presentator.