Park & Ride’s kampen met overbezetting

De helft van de tien Park & Ride’s in Vlaanderen heeft zijn maximumcapaciteit bereikt. Drie daarvan kampen zelfs met overbezetting, blijkt uit cijfers van de regering. Toch staan dit jaar geen nieuwe investeringen gepland.

De Park & Ride’s (P&R’s) spelen een belangrijke rol bij de beoogde ‘combimobiliteit’. Nabij een halte of station bieden ze parkeergelegenheid aan automobilisten die hun reis willen verderzetten met het openbaar vervoer.



Vandaag telt Vlaanderen in totaal tien P&R’s, verdeeld over vier provincies. De helft heeft evenwel zijn maximale capaciteit bereikt en bij drie daarvan is zelfs sprake van overbezetting, blijkt uit cijfers die Metro kon inkijken. Bovendien telt West-Vlaanderen geen enkele P&R.

Om 40<UN>% van het woon-werkverkeer tegen 2020 op een duurzame manier te laten verlopen, mikt de regering op het verknopen van netwerken. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) rekent daarbij op de P&R’s. «Als ze een te hoge bezettingsgraad hebben, kijk ik naar de uitbreidingsmogelijkheden», bleek eerder al uit zijn beleidsnota.

Toch staat in het investeringsplan 2015 niets over de P&R’s. «Met de P&R’s geef je de mensen de mogelijkheid om hun woon-werkverkeer te verduurzamen. Dit is een gemiste kans», reageert Björn Rzoska, fractieleider van Groen in het Vlaams parlement.

Volgens Weyts lagen de investeringen voor het huidige jaar al grotendeels vast toen hij nog geen minister was. «Maar de P&R’s blijven wel heel belangrijk. Daarom zal ik bekijken of investeringen mogelijk zijn vanaf 2016, in bestaande of in nieuwe parkings.»

Door Matthias Adriaensen