Dossier technische profielen: Techniek ook sexy als job

De elektrische en hybride auto’s staan net voor hun doorbraak, groene energieprojecten schieten als paddenstoelen uit de grond, we hebben een computer in onze broekzak zitten, kunnen eigen cosmetica printen met 3D-printers,… en toch. We leven bij gratie van technologie en techniek, maar kiezen techniek niet als richting op school, niet als beroep.

Heel wat bedrijven zijn op zoek naar meisjes en jongens met een hart voor techniek. Zo bijvoorbeeld Electrabel. Deze energiespecialist heeft momenteel 50 vacatures open staan. We polsen bij Rudy Goossens, Head of Staffing Energy Europe bij Electrabel, Groep GDF SUEZ, hoe het bedrijf rekruteert.



Technische innovaties zijn heel sexy vandaag. Denk maar aan 3D-printers, robots, elektrische wagens,… Jongeren zijn ook gek van deze technologieën, de trend naar duurzaamheid zit mee, enzovoort. Hoe komt het dat dit zich niet vertaalt in studie- en beroepskeuze? Hoe wakkeren jullie zelf de technische interesse bij jongeren aan?

Rudy Goossens, Head of Staffing Energy Europe bij Electrabel, Groep GDF SUEZ: “Er is nog steeds heel wat fout met het imago van technische beroepen. Die worden geassocieerd met het beeld dat leeft over het werk dat men moet doen, en met de waterval aan zogenaamde mislukkingen die een student TSO achter zich heeft liggen. Vaak is hij of zij eerder in het onderwijs mislukt in een hoger ingeschatte studierichting, en ten slotte eindigt hij of zij met een technisch diploma. Toch willen velen ook verder. Van zij die dan toch verder studeren in een technische studierichting wil het merendeel ingenieur worden.

Kijken we naar de jobs, dan zien we dat echt technische jobs op uitvoerend niveau niet sexy zijn. En dit omdat jongeren zich daar niet veel bij kunnen voorstellen. Of er zich de verkeerde dingen bij voorstellen. Ze denken dat het werk vies is, zwaar, gevaarlijk,… En dus zijn die jobs ook niet echt geliefd.”

“Opvallend is dat dit beeld niet overeenstemt met het beeld dat deze technische profielen opdoen in de praktijk, bij een bedrijfsbezoek of stage bijvoorbeeld. Zo merken we bij de (schaarse) jonge technici die we aanwerven een passie voor techniek. Onze technische jobs doen hun ogen echt vaak blinken. Hun mond valt open van verbazing wanneer ze voor het eerst een kerncentrale of windmolenpark bezoeken. Dit is totaal iets anders dan een elektrische installatie bij ons thuis. En bovendien krijg je dit gevoel heel moeilijk uitgelegd.”

De instroom in technische richtingen is te klein, klinkt het vaak. Meisjes kiezen al helemaal te weinig voor een technische opleiding. Hoe kan dit beter?

Rudy Goossens: “We hebben een aantal partnerships opgebouwd die technische studies stimuleren. Dit zowel in het secundair als het hoger onderwijs. We werken samen met Vlajo, Les jeunes entreprises, Vlaamse Technologie Olympiade, Battle of Talents, De Dag van de Ingenieur nu op 18 maart, enzovoort.

Verder hebben we ook nog een aantal eigen initiatieven die als stimulans bedoeld zijn. Zo bieden we verschillende stagemogelijkheden aan, hebben onze vakspecialisten eigen technische cursussen geschreven voor hogescholen en universiteiten, zetelen onze medewerkers in jury’s en visitatiecommissies en zijn we gastdocent in diezelfde opleidingen.

In ons Work & study-programma bieden we de mogelijkheid om technische studies en werken bij ons te combineren. De 2 tot 3 leerlingen die hier aan deelnemen, hebben een TSO of ASO-diploma en kunnen hun professionele bachelor vervolledigen onder een 4/5de contract. Ze werken 3 dagen per week en volgen de overige 2 dagen een opleiding. Ze behalen zo hun professionele bachelor-diploma over een periode van 3 in plaats van 4 jaar. Tegelijk doen ze uiteraard ook enorm veel praktijkervaring op.

Al deze acties zijn zowel gericht op jongens als op meisjes. Toch blijft een technisch beroep het cliché dragen van een ‘mannenberoep’. Dit terwijl er bij onze onderneming zeker ook zeer waardevolle vrouwelijke technische medewerkers aan de slag zijn met een passie voor hun vak. ”

Sommige technische school slagen er in meer leerlingen aan te trekken door verbreding. Zo starten technische scholen soms een ASO-richting op. Deze leerlingen zullen doorstromen naar wetenschappelijke en technische universitaire of hogeschoolrichtingen. Is deze verbreding een oplossing volgens jullie?

Rudy Goossens: “Wij geloven ook dat je scholen moet opengooien. Verruim scholen of laat verschillende scholen fusioneren zodat ze alle richtingen kunnen aanbieden. Laat leerlingen op vroege leeftijd zichzelf ontdekken door hen in contact te brengen met alle domeinen: wetenschap, talen, techniek, kunst, sport, menswetenschappen,… En stuur zij die interesse hebben in techniek niet meteen naar specifieke technische scholen die soms te kampen hebben met imagoproblemen. Zo hou je technische profielen binnen de muren van de eigen school, zonder negatief imago.”

Zelf geloven we sterk in het integreren van lange stages in de opleidingen. Liever een stage van 2 tot 3 maanden, dan korte meeloopstages. Wanneer we deze leerlingen een maand opleiden, kunnen ze nog 1 tot 2 maanden echt meewerken. Ze kunnen dan zelfstandig aan de slag, proeven het beroep zoals het echt is. Dit is een win-win voor ons en de student. Want ook wij hebben een gemotiveerde kracht die als medewerker ingezet kan worden.”

Vandaag bespraken we wat scholen, overheden en bedrijven kunnen doen om de instroom naar technische richtingen te vergroten. Morgen focussen we op hoe een bedrijf een imago tracht om te keren.

Electrabel zoekt 50 technische talenten

Groep GDF SUEZ is marktleider in België, waar ze actief is onder de merknaam Electrabel. Deze Franse energiegroep is wereldleider op het vlak van energie en milieu. De onderneming is actief op het vlak van productie van elektriciteit en verkoop van elektriciteit, aardgas en energiediensten.

Activiteiten

De kernactiviteiten van Electrabel zijn:

  • Productie: het productiepark van Electrabel kenmerkt zich door een diversiteit aan technologieën en brandstoffen en een lage CO2-voetafdruk. Door deze energiemix zorgt de onderneming voor de bevoorradingszekerheid van haar klanten tegen een concurrentiële prijs en met respect voor het milieu.
  • Verkoop: Electrabel verkoopt elektriciteit, aardgas en energiediensten. De onderneming biedt haar klanten energieoplossingen met toegevoegde waarde en een dienstverlening op maat.
  • Trading: de verkoop- en productieactiviteiten van Electrabel worden ondersteund en geoptimaliseerd door energy management- en tradingactiviteiten van de GDF SUEZ Groep op de Europese en internationale energiemarkten.
  • Onderzoek en innovatie: het onderzoek en innovatieprogramma van Electrabel is erop gericht om op een pragmatische manier te beantwoorden aan de nieuwe energienoden en -uitdagingen waaraan de markt het hoofd moet bieden, zowel op het vlak van energieverbruik als -productie.

Vacatures

In België behoort Electrabel tot de top 20 werkgevers.

Aantal technische profielen in dienst:

Totaal aantal medewerkers België: 4945

Aantal technische vacatures:  vijftigtal stoelen te vullen verdeeld over onderstaande functies

Openstaande jobs:  

Kerncentrale Doel:

  • technicians stralingsbescherming (vacaturenummer GENSI03229)
  • bedrijfsscheikundigen (vacaturenummer GENSI03241)
  • procesoperatoren (vacaturenummer GENSE0003415)

Centrale nucléaire de Tihange:

  • surveillants de conduite (vacaturenummer GENSE003415)
  • techniciens en intrumentation (vacaturenummer GENSE003268)
  • techniciens en assurance qualité (vacaturenummer GENSE003214)

Voor beide centrales en onze afdeling nuclear safety in Brussel zoeken we: jonge ingenieurs voor het nuclear traineeship (vacaturenummer EBLNTP2015Tr10)

Hoe solliciteren?

www.werkenbijelectrabel.be

www.travaillerchezelectrabel.be

www.workingatelectrabel.be