“A Body Issue” brengt unieke kledinglijn voor rolstoelgebruikers

Dat het nu pas op de markt is, is moeilijk te geloven. Marije van der Windt ontwierp samen met Katje van Groningen de eerste hippe kledinglijn “A Body Issue” voor rolstoelgebruikers. Het duo werkte samen met de Amsterdamse roc-opleiding Fashion design, die vorig jaar een wedstrijd uitschreef om modieuze rolstoelmode te ontwerpen. In april gaat de winkel A Body Issue open in het modekwartier in Arnhem.

Strakke broekbanden, plakkerige blouses, rokjes met inkijk, overtollig stof in de lies en bij de knie. Wie in een rolstoel rijdt heeft vast en zeker al dergelijke situaties meegemaakt. Marije van der Windt, die in de gehandicaptenzorg werkt, moest steeds opnieuw de klachten aanhoren. Een van haar pasmodellen, Jannie Kloppenburg, vat het probleem zo samen: “De lange jassen die nu in zijn, vind ik supermooi, maar de stof hangt meteen tussen mijn wielen. Hatelijk is dat.



“De grootste ergernis bij rolstoelgebruikers is dat ze hun kleren te groot moeten aankopen. “Als wij gaan zitten, trekken we onze broek aan de achterkant op en het probleem is opgelost. Maar dat kunnen mensen in een rolstoel niet. Ze kopen grotere broeken om geen blote rug te hebben, maar deze reiken vervolgens tot hun oksels. De kleding is totaal uit verhouding,” zegt de Arnhemse Van Der Windt. Dat bracht haar op een idee: rolstoelmode. Volgens Van der Windt is ze niet de eerste, maar “het is alleen gespitst op functionaliteit. Je doet het makkelijk aan, uit en open. Onze kledinglijn wordt geen aangepaste mode, maar pure fashion.”

Van der Windt merkte op dat veel rolstoelgebruikers de moed snel opgegeven om mooie en geschikte kledij te vinden. Daarom ontwierp ze samen met ontwerpster Katja van Groningen de collectie “Fashion on wheels.” Het duo gebruikte expres geen bestaande patronen maar tekende er nieuwe met hulp van een 3D-bodyscan. Ze namen de maten op van tientallen rolstoelgebruikers, wat resulteerde in een compleet nieuwe matentabel. Wat opviel is dat kortere blouses en grotere heupmaten aan de orde waren. “Als iemand zit, is de heup bijvoorbeeld veel breder. En hoe goed je rolstoel ook is afgesteld, de meeste mensen zitten toch een beetje gebogen. Dus zorgen we dat de blouses aan de voorkant korter zijn.”

De doelgroep had ook andere wensen: de ruimte bij de buik vergroten. Omdat rolstoelgebruikers hele dagen zitten, gebruiken ze hun buikspieren minder waardoor de broek snel spant. De benen zijn vaak dunner, dus daar is ook minder stof nodig. Het textiel moet bovendien stevig zijn, want van al dat zitten slijt de stof snel. En zo was een nieuwe kleding lijn geboren. Alle basisstukken die volgens het duo in de kast zouden moeten hangen, zijn inmiddels in de maak. De ontwerpster gaat haar kledinglijn niet opleggen. “Prima als je op een baaldag nog steeds een flodderbroek wilt dragen,” zegt Van der Windt. “Maar dan is het tenminste een keuze.”

In april gaat hun eerste winkel open maar de online shop wordt het belangrijkst. “Mensen in een rolstoel zijn afhankelijk van regiovervoer. Die komen niet vanuit Groningen naar Arnhem. Dat zou veel te prijzig zijn.” De ondernemers verwachtten alvast dat er voldoende markt is voor hun label. Alleen al in Nederland zijn 250.000 rolstoelgebruikers. Model Jannie heeft al een proefstuk in de kast hangen: een wit colbertje voor de dokterspraktijk waar ze werkt. “Eindelijk een jas die niet in mijn wielen hangt én mooi staat. Super! Waarom is dit niet eerder bedacht?”