Een miljard bezoekers maar geen winst voor YouTube

Ondanks een miljard kijkers en een omzet van zo’n 3.5 miljard euro levert YouTube Google toch geen winst op. Dat meldt de Wall Street Journal vandaag op basis van anonieme bronnen die bekend zijn met de financiële situatie van de website.

De omzet steeg nochtans vorig jaar met ongeveer een derde van 3 naar 4 miljard dollar. YouTube wordt maandelijks door ruim een miljard mensen bezocht en ook bij adverteerders is het videoplatform enorm populair. Toch weet Google geen winst te maken en dat komt door de hoge kosten voor het aanbieden van video’s. Daarnaast betaalt Google in sommige gevallen een som voor het creëren van exclusieve content voor haar platform.

Het grootste probleem voor Google is dat veel bezoekers de website eenmalig bezoeken of via sociale media video’s bekijken. Veel video’s zijn ingesloten op andere websites waardoor gebruikers niet langer via YouTube zelf passeren. Het bedrijf hoopt dat YouTube in de nabije toekomst een soort van alternatieve televisie wordt waar veel gebruikers regelmatig naar surfen om verschillende kanalen te bekijken.

Volgens de Wall Street Journal heeft Google een aantal oplossingen in gedachten. De eerste maatregel die zal worden genomen is het automatisch afspelen van video’s op de website. Die functie zou binnenkort worden gelanceerd.

Daarnaast zou het bedrijf overwegen om de gegevens van Google in te zetten zodat adverteerders gerichter kunnen adverteren. Nu gebruikt YouTube louter tracking cookies die het surfgedrag van een gebruiker op de website in kaart brengen. Google overweegt om ook informatie als de zoekgeschiedenis op de zoekmachine in te zetten.