‘Gaming for science’ in Londen om kijkje te nemen in vroeggeboren hersenen

Kinderen die deze week het ‘London’s Science Museum’ zijn gaan bezoeken werden gevraagd om mee te doen aan een wetenschappelijk hersenonderzoek: ‘Gaming for science’. Specialisten hebben een computerspel bedacht om de impact op de hersenen van te vroeg geboren baby’s te meten.

In het museum werden de resultaten van honderden vrijwillige gamende kinderen, die tussen de zes en de zeven jaar oud waren, geanalyseerd. Volgens neuropsycholoog Anita Montagna heb je bepaalde cognitieve vaardigheden nodig om de tests, die vermomd waren als coputerspelletjes, te kunnen spelen. “Een daarvan is de uitvoerende aandacht, dat is de mogelijkheid om informatie vast te houden en om automatische reacties af te remmen. Dat is het idee en dan is er nog het werkgeheugen, die houdt informatie in het achterhoofd en manipuleert de informatie. Dit is echt belangrijk omdat het academische prestaties voorspelt en andere vaardigheden in het leven. Als laatste is er de selectieve aandacht. Tijdens de games kan je zien dat het vermogen om je aandacht te richten voor een langere tijd en om geen aandacht te besteden aan afleiding, de mogelijkheid is om de aandacht vast te houden voor een lange tijd.

Sommige kinderen zullen gevraagd worden om terug te komen voor een MRI-scan. Het onderzoeksteam wil de hersenen van een stuk of zestig kinderen scannen. Dertig die op tijd geboren zijn en dertig die te broeg geboren zijn. Zo zien ze of er verschillen zijn in de ontwikkeling van de hersenen. Vroeg geboren baby’s hebben een groter risico op neurologische problemen. Maar er is niet veel geweten over de reden waarom deze stoornissen ontwikkelen of hoe we ze kunnen helpen.

“We gaan ze ook in de MRI-scan laten spelen, zodat we hun hersenactiviteit kunnen meten. Zo kunnen we leren welke delen in de hersenen ze nodig hebben om het spel te spelen. Op die manier kunnen we de resulaten vergelijken met kinderen die niet te vroeg geboren zijn en zien welke verschillen er optreden,” sluit professor David Edwards af.

Voor de kinderen in het museum waren de spelletjes gewoon tof. Maar de resultaten zijn serieus en zouden op een dag het leven kunnen verbeteren van vroeg geboren baby’s.