Braziliaanse overheid gebruikt Tinder voor aidscampagne

De Braziliaanse overheid is een campagne gestart om aids te bestrijden. Via mobiele dating applicaties Tinder en Hornet, dat populair is in de homogemeenschap, wil het jongeren bewust maken van de gevaren van onveilige seks.

De campagne komt er nadat er zorgwekkende cijfers over het aantal besmette jongeren zijn uitgekomen. In het najaar van 2014 kondigde de Braziliaanse overheid aan dat de laatste tien jaar de besmettingsgraad met 33 % gegroeid is in de leeftijdsgroep tussen 15 en 24 jaar. Ondanks de tevergeefse pogingen van de overheid om gratis aidsremmers uit te delen. “Vandaag kunnen we niet over risico-groepen spreken,” zegt Minister van Gezondheid Arthur Chioro tijdens de aankondiging van het initiatief. “Alle seksueel actieve mensen zijn kwetsbaar. Vandaar het belang van het gebruik van condooms.”

Er werden vijf valse profielen gemaakt op de mobiele dating applicaties, drie mannen en twee vrouwen. Alana is zo’n profiel van de campagne. Ze beweert “op zoek te zijn naar seks met mannen en vrouwen, liefst zonder condoom.” Als je Alana goedkeurt koppelt de applicatie de twee profielen en is het mogelijk om te chatten. Waarna Alana je groet met deze boodschap: “Pas op, het is moeilijk te weten wie aids heeft. Geniet – maar wees op je hoede. Dit is een campagne van het Ministerie van Gezondheid.” Jongeren gaan vaak onvoorzichtig te werk en dat verhoogt de kans op besmetting met het hiv-virus.

Chioro kondigt ook aan dat de regering door wil gaan met de campagne op andere plekken en festivals, buiten de carnavalperiode. Maar hun inspanningen lijken te zijn gedwarsboomd door Tinder. Het Amerikaanse bedrijf is niet opgezet met deze campagne. De directeur van Tinder, Rosette Pambakian, heeft al laten weten dat het de profielen gaat verwijderen. “De Braziliaanse overheid schendt de voorwaarden van de dienstverlening van het bedrijf.”

Maar de Braziliaanse overheid ziet geen vuiltje aan de lucht. Volgens hen was de campagne niet commercieel en daarom mag het niet als reclame worden gezien. Hornets gebruiksvoorwaarden verbiedt gebruikers ook zichzelf voor te doen als iemand anders. Maar woordvoerder Armand du Plessis zegt dat Hornet een uitzondering wilt maken voor de campagne, en het gaat de profielen niet verwijderen. Du Plessis voegt hier nog ook aan toe dat Hornet graag mee wilt werken met de campagne, naar eigen zeggen “een groots initiatief.”

Het is niet de eerste keer dat Tinder voor andere doeleinden gebruikt wordt dan het vinden van de ware. In november maakte een Iers reclamebureau een aantal valse profielen aan om mensen bewust te maken van sekshandel. Eerder in het jaar startte een ietwat controversieel Israëlisch reclamebureau een campagne rond veilige seks.