Belgen zijn kampioen in sms’en achter het stuur

Van alle Europeanen gebruiken de Belgen het meest hun smartphone tijdens het rijden. Zo geeft 37% van de Belgen toe wel eens mails en sms’jes te lezen of te versturen achter het stuur. 

Dat blijkt uit de Europese barometer van verantwoord rijgedrag, waarbij in tien Europese landen telkens een duizendtal mensen bevraagd werden.

Koen Peeters, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), is verrast dat België kampioen is wat betreft sms’en en mailen achter het stuur. «Studies hebben al aangetoond dat de smartphone in ons land alom vertegenwoordigd is. We willen hem overal en altijd gebruiken. Nu blijkbaar ook in de auto», aldus Peeters.

Een andere mogelijke verklaring is dat België een filegevoelig land is. «Misschien staan Belgische bestuurders meer in de file, en zijn we daarom meer geneigd om te sms’en en te mailen achter het stuur. We hebben het gevoel dat we bereikbaar moeten zijn voor het werk en dat we de verloren tijd in de file moeten inhalen met bijvoorbeeld het antwoorden van mails», vertelt Peeters aan Metro.

Dit neemt echter niet weg dat dit gedrag bijzonder gevaarlijk is. Wie sms’t in de auto loopt volgens Peeters 23 keer meer risico op een ongeval. Ter vergelijking, als je belt heb je 3 tot 4 keer meer kans op een ongeval.

Paradoxaal genoeg beseft 32% van de Belgische automobilisten wel dat sms’n een van de grootste rijrisico’s vormt. «We weten dat het gevaarlijk is, maar stemmen ons gedrag er niet op af. Blijven sensibiliseren is dus de boodschap.»

Dezelfde gevaarlijke trend valt ook op bij drinken en rijden. Hoewel we alcohol beschouwen als de belangrijkste doodoorzaak in het verkeer, kruipt een kwart van de Belgen achter het stuur als ze te veel gedronken hebben. Dat is opvallend meer dan het Europees gemiddelde van 12%. Enkel Griekenland (29%) telt nog meer bestuurders die met een glaasje te veel op durven rijden.

Verder betitelt 48% van de Belgen zichzelf als een hoffelijke chauffeur, tegenover een Europees gemiddelde van amper 26%. Zodra we het rijgedrag van andere bestuurders moeten beschrijven, zijn we een stuk minder toegeeflijk. Zo vinden we onze landgenoten gestresseerd (37%), onverantwoord (33%) en zelfs gevaarlijk (24%). Slechts 15% vindt de andere hoffelijk.

———————————————————————————————————————————————————-

Gevaarlijk en asociaal rijgedrag: 5 onhebbelijkheden

  • 94% van de Belgen geeft toe dat ze de maximumsnelheid met een paar kilometer overschrijden.
  • 62% vergeet zijn richtingaanwijzer aan te zetten bij het inhalen of afslaan.
  • 59% blijft op de middelste rijstrook van een autosnelweg rijden, ook wanneer de rechter rijstrook vrij is.
  • 52% claxonneert onnodig.
  • 25% rijdt bewust dicht achter andere auto’s die hen ergeren.

 

(LDC)