Kun jij deze logo’s herkennen zelfs als ze in het Chinees zijn?

Een goed logo moet eenvoudig en universeel herkenbaar zijn, zelfs als het in het Chinees geschreven wordt. Maar soms lukt dat niet. Chinatown, een project van Mehmet Gozetlik, laat zien hoe een beroemd logo ondanks dat de tekst in een vreemde taal wordt gezet, toch op de een of andere manier herkenbaar blijft. Het is alsof je een glimp van een alternatieve realiteit krijgt.

Het merendeel van de logo’s zou je meteen moeten herkennen omdat je ze bijna dagelijks ziet. Andere logo’s lijken grappiger omdat onze hersenen niet weten hoe we ze in het Chinees moeten verwerken. Een paar logo’s die rond de tekst gebaseerd zijn, zullen zelfs helemaal onherkenaabr zijn.

Chinatown is een Chinese vertaling van de merken op een grafische manier. Het is een zorgvuldig gemaakte reeks die 20 bekende westerse merklogo’s met behoud van visuele en narratieve continuïteit, voorstelt.

“Chinatown doet de kijker zich afvragen wat het betekent om te zien en te horen. Het toont ook onze onwetendheid tegenover 1.35 miljard mensen in de wereld als je Chinees niet kan lezen,” zei Gozetlik.

qyyvcczkibq61jc5iez8

qvmvazuecdzty1ktywdf

tpgqjdfcjl4dhkcnokhx

vni86opyn4lvwhvqsfwa

wq2slnblj4b9wx6onpj5