Monopoly geeft voor 80ste verjaardag spel weg met écht geld

door
Hans
Leestijd 2 min.

De absolute droom van elke Monopoly-speler waarmaken, dat is wat de Amerikaanse spel- en speelgoedfabrikant Hasbro wou doen. Om de tachtigste verjaardag van zijn mythisch spel te vieren besloot de multinational enkele spellen met echte euro's te vervangen. Slechts 70 van zo'n spellen worden op de markt gebracht, willekeurig gekozen uit de vijf edities van Monopoly.

"We hadden zin om iets unieks te creëren," glimlacht Florence Gaillard, marketingverantwoordelijke bij Hasbro.  "De verkoop start maandag. Het was een ingewikkelde procedure om alles in orde te brengen. We zijn er geraakt."

Tussen de spellen die gevuld zijn met echt geld zijn er wel verschillen. 69 dozen zullen vijf briefjes van 10 euro en tien van 20 euro bevatten, twee biljetten van 50 euro en een biljet van 100 euro. Terwijl er slechts een doos met een volledig gevulde kas de markt op zal gaan. Goed voor in totaal 20.580 euro's, verspreid over 41 biljetten van 500 euro, en een biljet van 50, 20 en 10 euro.

"We maken de droom van elke speler waar," gaat marketingverantwoordelijke Gaillard voort. De 70 "gewonnen" spellen, worden tussen 30.000 andere identieke spellen gedropt. In de klassieke, de junior, de elektrische, "empire" en vintage editie, deze laatste geïnspireerd op de originele versie van 1935.

Midden januari, in een atelier dichtbij de opbergingsplek in het Franse Creutzwald, leek de hele operatie op een top-secret missie. "Het is niet makkelijk geweest om alle biljetten te krijgen, en ze op een discrete manier bij de spellen te voegen," geeft Florence Gaillard toe.

Enkel, één probleem. De echte biljetten zijn, lichtjes, groter dan de fictieve en dat is zichtbaar in de verpakking. Ook is de doos iets zwaarder, "maar de verschillen zijn marginaal. Mits er geen professionele weegschalen naar de winkel worden gesleurd zal dat niet voor problemen zorgen," zegt Gaillard.

Het beroemde spel dat uitgevonden is door Charles B. Darrow, een werkloze die alles verloor na de crisis van 1929, is wereldwijd een succes geworden en een van de best verkochte spellen aller tijden. Sinds 1935, het jaar dat het spel door Parker Brothers op de markt gebracht werd, zijn ruim 200 miljoen exemplaren verkocht. Het wordt verkocht in 114 landen en is in 26 talen verkrijgbaar.