Xiaomi, het Apple van China

door
Roald
Leestijd 2 min.

Er is geen bedrijf op deze planeet waar zoveel over gesproken wordt de laatste tijd dan Xiaomi. In minder dan vijf jaar is het bedrijf van een gewone startup naar een wereldwijde speler gegaan op de smartphonemarkt. Analisten durven al een vergelijking te trekken met Apple. De producten van Xiaomi richten zich zowel op de low-end als high-end markt en het bedrijf heeft grote plannen om ook buiten Azië de markt te bestormen. De hoogste tijd dus om beter kennis te maken met het bedrijf dat Apple het vuur aan de schenen wil leggen.

Wat is Xiaomi?

Xiaomi is een bedrijf uit Beijing dat voornamelijk smartphones produceert.

Kennen we enkele producten? 

Wie erg geïnteresseerd is in smartphones, zal al wel gehoord hebben van de Mi Note, het vlaggenschip van het bedrijf. De nieuwe smartphone, een 5.7-inch phablet werd donderdag onthuld en wordt beschouwd als een antwoord op de iPhone 6 Plus van Apple. De phablet kost ongeveer 457 euro. Tijdens een lanceringsevenement maakte CEO Lei Jun talrijke vergelijkingen tussen de Mi Note en de producten van Apple.

Een ander product dat redelijk bekend is, is de Redmi 2. Deze smartphone moet gecategoriseerd worden bij de betaalbare modellen. De Redmi 2 kost ongeveer 100 euro, draait op Android en heeft een scherm van 4.7-inch.

Waarom zou ik aandacht schenken aan de Chinese smartphone fabrikant?

Omdat Xiaomi een bliksemsnelle groei kent. In slechts vijf jaar tijd is het bedrijf van een simple startup uitgegroeid tot een belangrijke speler op de wereldwijde markt. Dat is grotendeels te danken aan het enthousiasme van de Chinese markt. Als de groei van het bedrijf aanhoudt en het kan uitbreiden naar andere opkomende markten, dan zal Xiaomi uiteindelijk uitgroeien tot een serieuze concurrent van Apple.

Wat betekent Xiaomi in het Engels?

Xiaomi betekent gierst, een hoofdbestanddeel in de voeding van ongeveer een derde van de wereld. De naam van het bedrijf wordt uitgesproken als Shee-ow me, maar dat is een verengelste manier van uitspraak.

Hoe is het bedrijf ontstaan?

Xiaomi werd in 2010 opgericht als een samenwerking tussen acht partners waaronder de mobiele chip ontwikkelaar Qualcomm en Temasek Holdings, een beleggingsonderneming in handen van de Chinese regering. In augustus 2011 bracht het bedrijf zijn eerste smartphone op de markt, de Xiaomi Mi1. En van dan af ging het snel vooruit. In 2014 verkocht het bedrijf 61 miljoen smartphones. Dat is driemaal meer dan het in 2013 wist te verkopen. Aan het einde van vorig jaar ontving het bedrijf 1.1 miljard dollar, waardoor het bedrijf op een waarde van 45 miljard dollar wordt geschat.

Het brein achter Xiaomi, is Lei Jun, een serial entrepreneur. Hij is momenteel de voorzitter en CEO van Xiaomi.

Kan ik een telefoon van Xiaomi kopen?

Voor wie in Europa en de VS woont, is het antwoord in theorie neen. Vice-president van Xiaomi, Huge Barra, zei aan de BBC dat het waarschijnlijk nog een paar jaar duurt voordat het bedrijf zich richt op zogenaamde tier one markten die de VS en Europa zijn.

Xiaomi richt zich in de eerste plaats op opkomende markten waarvan de bevolking nog niet zo verzadigd is door smartphones. De voornaamste markten zijn China, India en Indonesië.

Zijn er controverses?

Dit is de smartphonemarkt, natuurlijk zijn er een aantal controversies. Zo werd Xiaomi door verschillende bedrijven beschuldigd van een inbreuk op patenten. Ericsson heeft het bedrijf aangeklaagd in december en wilde de verkoop van de apparaten blokkeren. Ericsson beweert dat Xiaomi een aantal patenten schendt op het gebruik van draadloze netwerken.

Het probleem van Xiaomi is dat het een zeer dunne patent portfolio heeft, maar volgens analisten zal de groei van het bedrijf er in de toekomst voor zorgen dat dat probleem wordt opgelost. Het lijkt dus slechts een kwestie van tijd voor Xiaomi zich kan meten met de grootste smartphonefabrikanten ter wereld. Apple is bij deze gewaarschuwd.