Bedenker van Je Suis Charlie onderneemt stappen tegen commercialisering van zijn slogan

door
Roald
Leestijd 2 min.

Het zijn slechts drie kleine woorden, maar ze worden over de hele wereld gebruikt en de bedenker, Joachim Roncin, wil zijn slogan beschermen tegen commerciële uitbuiting. Natuurlijk hebben we het over JeSuisCharlie. De journalist tweette als allereerste de slogan die in een mum van tijd overal ter wereld werd gekopieerd. Roncin zal voortbouwen op het auteursrecht om te proberen de verspreiding te controleren en het oorspronkelijke bericht intact te houden. Dat zei zijn advocaat Myriam Witukiewicz-Sebban aan AFP.

De slogan werd na de terroristische aanslag een strijdkreet voor miljoenen demonstranten die de strijd voor de vrijheid van meningsuiting symboliseert. Joachim Roncin had nooit vermoed dat zijn tweet zou uitgroeien tot een mondiale strijdkreet die verscheen op T-shirts, mokken en nog veel meer. "Ik ben eerlijk gezegd geschokt door alle mensen die mijn tweet misbruiken voor commerciële doeleinden. Ik denk dat het de diepere betekenis en de boodschap van de originele slogan devalueert."

"Op dit moment ben ik bezig met advocaten om maatregelen te treffen tegen de commercialisering van mijn product. Want één ding is zeker: veel mensen zeggen dat de winst naar Charlie Hebdo gaat of naar verenigingen maar of dat waar is of niet is niet bekend." De maatregelen worden in samenwerking met Charlie Hebdo getroffen.

Roncin was in vergadering toen de aanslag plaatsvond. "We waren aan het vergaderen toen een van mijn collega's op Twitter zag dat er een schietpartij had plaatsgevonden bij het magazine. De vergadering werd geannuleerd en er werden een heleboel tweets verstuurd. Ik kreeg het idee voor mijn tweet toen ik dacht aan een van de beroemde zinnen van John F Kennedy in 1963. Die sprak toen de legendarische woorden: "Ich bin ein Berliner". De media willen me nu voorstellen als een held, maar ik heb gewoon een goede foto en slogan bedacht," zei Roncin aan AFP.